Fordon och telekom dominerar svensk export

Fordonsindustrin och telekombranschen har sedan 1970-talet haft särställningar inom svensk export. Ericssons är sedan två decennier tillbaka Sveriges största exportföretag, även om dess betydelse för exporten har minskat sedan slutet på 1990-talet. Då stod företaget för hela 15 procent av den svenska exporten.

En stor förändring i den svenska exportstrukturen grundläggs på 1960-talet när verkstadsindustrins export passerar skogsindustrin, även om skillnaden är liten – 34 respektive 33 procent av varuexporten.

Förädlingsgraden ökar också samtidigt för svenska exportvaror. Papper och stål dominerar till exempel inom råvarusektorn i stället för som tidigare massa och järnmalm. Men under de kommande åren är det främst verkstadsexporten som ökar snabbt. Konsumentinriktade varor börjar få större betydelse än råvaror och producentvaror. Volvo går om SKF som Sveriges största företag och exportör.

Den största varugruppen inom verkstadsexporten på 1960-talet är fartyg. Men efter varvsindustrins sammanbrott på 1970-talet kompenseras exporten med mer personbilar och maskiner, och stora framgångar för lastbilar. Ett traditionellt svenskt företag, LM Ericsson, får en nytändning med AXE-systemet för telefonväxlar. Även exporten av läkemedel ökar sin andel av den svenska exporten – från 0,5 procent 1970 till 2,3 procent 1990. 1999 svarar läkemedel för nära 5 procent av varuexporten – mer än stålindustrin. Samma år står Ericsson, enligt Exportrådets årsredovisning, för mer än 15 procent av den svenska exporten av varor och tjänster. Mer än något annat företag tidigare haft. Exportandelen för bilar och lastbilar ökar också fram till Saabkrisen – som kulminerar i att bolaget begärs i konkurs i december 2011.

Studie av tre storföretag

Förändringarna i den svenska exportstrukturen kan också förklaras genom utvecklingen för några svenska storföretag. Sveriges största exportör är telekomföretaget Ericsson, som haft den positionen i närmare två decennier. År 1997 erövrade företaget förstaplatsen i världen för både mobiltelefoner och mobilsystem. Varken förr eller senare har ett svenskt företag nått så stora framgångar globalt och följaktligen har knappast ett enstaka företag vägt så tungt i exporten.

Sedan dess har Ericsson avyttrat hela sin mobiltelefonrörelse men fortsatt att leda mobilsystemmarknaden samtidigt som koncernen diversifierat in i tjänstebranschen. Ericssons andel av den svenska exporten har minskat betydligt men ledarplatsen har försvarats. År 2010 var Ericsson fortfarande Sveriges största exportföretag, med ett exportvärde på 100 miljarder kronor, vilket motsvarar 5,7 procent av den svenska exporten enligt Exportrådets statistik.

Det andra stora exportföretaget är Volvo som verkat i flera branscher: personbilar, lastbilar, anläggningsutrustning och maskiner. Volvo uppnådde nästan samma andelar på 1980-talet som Ericsson senare gjorde. Om man räknar ihop nuvarande Volvo Personvagnar och Volvo AB kan man se att Volvo passerade Ericsson i andel under telekomkrisen efter millennieskiftet, och att Sveriges beroende av personbilar i exporten aldrig har varit större än då. Andelen har därefter minskat men inte lika mycket som för Ericsson. År 2010 var Volvo Personvagnar Sveriges näst största exportföretag med 86 miljarder kronor, följt av Volvo AB med 73 miljarder kronor.

Ett tredje stort exportfenomenet är Astra, som från en undanskymd plats klättrade upp till en andel över tre procent av den svenska exporten på 1990-talet. Mycket tack vare magsårsmedicinen Losec.

Exportrådets initiativ

Exportrådet har sedan tillkomsten genomfört olika branschinitiativ, med särskilda insatser inom strategiska branscher för mindre och medelstora företag. Det har dels rört sig om branscher med tidigare liten export, till exempel livsmedel, eller branscher där Sverige haft konkurrensfördelar, till exempel trä eller mobilteknik.

Följande branscher har varit aktuella under senare år:

  • IT och telekom. Verksamheten har inriktats på segment där Sverige har särskild kompetens, till exempel mobiltelefoni och IT inom sjukvård.
  • Livsmedel. Uppdraget är att få svensk industri att växa med utgångspunkt från livsmedel förädlade i Sverige.
  • Life Science. Här vill man kraftsamla och profilera Sverige inom bioteknik och läkemedel.
  • Metallurgi. Man vill hjälpa företag att utvecklas i kölvattnet av de globala jättarna Atlas Copco och Sandvik.
  • Miljöteknik. Svensk teknik inom luftrening, vatten- och avloppsrening, återvinning och förnybar energi har en stor marknad.
Författare: Historien om Exportrådet

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata