Företagsamma Stockholm: Regeringsgatan 28, Indiska

Mathilda Strömberg Hamilton var Indienälskaren som 1901 startade den lilla affären Indiska utställningen som sedan blev butikskedjan Indiska. Men hon var också kvinnokämpen och missionären som föreläste för svenskarna om kvinnors situation i Orienten. Följ med till Regeringsgatan 28 där första Indiska-butiken slog upp sina portar år 1901.

 

Mathilda Strömberg från Finspång i Östergötland reste till Amerika redan som 24-åring för att studera, under en tid då utbildning för kvinnor inte var en självklarhet. På andra sidan Atlanten blir hon missionär och gifter sig med svenskättlingen och amerikanska pastorn Gustaf Hamilton. Tillsammans kommer makarna Hamilton att embarkera på en missionsresa som tar de till 45 länder världen runt om i världen. Det är först när de kommer till Indien då Mathilda förstår att hon ska ta Indien till Sverige.

Skriven och inläst av Centrum för Näringslivshistorias arkivpedagog Anahi Davila Eriksson. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria.

Det här är en del av en serie lyssna på fler poddar här >>

Indiska Utställningen öppnade på Regeringsgatan 28 B i Stockholm den 12 november 1901. Källa: Etnografiska museet.

Regeringsgatan 28, Indiska

Vi står på en gata som tidigare räknades till en av Stockholms paradgator: Regeringsgatan. Denna shoppinggata var som Drottninggatan är i dag. Och just här på Regeringsgatan 28 var det en parad utan dess like när Indiska eller Indiska utställningen, som det hette från början, öppnade sin första butik på denna plats år 1901.

Och just här rymdes butiken i en envåningsbyggnad, där Dagens Nyheter förr hade haft sitt huvudkontor. Och på premiären blev Indiska utställningen livligt uppmärksammad inte minst i dagspressen som lovordade den och dess excentriska grundare: Mathilda Hamilton.

De fanns mycket som lockade besökarnas uppmärksamhet på plats. Mathilda hade verkligen inrett rummen så autentiska som möjligt. På plats fanns även en hindu som rökte vattenpipa på golvet, allt för att få kunderna att känna att de kommit till Indien.

Tidskriften Idun beskrev att hela interiören var inrett i en orientalisk anda med praktfulla leopardskinn på golvet och brokiga vävnader på bänkarna och handmålade eller vävda draperier i fantastiska indiska mönster samt dyrbara vapen, husgeråd, prydnadssaker eller bilder på Indiska gudar och att butiken var ett måste och väl värd att ses.

På premiären berättar svenska Mathilda för pressen hur hon från Finspång hade lämnat hemmet för Amerika redan vid 17 års ålder. Hon som törstade efter kunskap lyckades bli antagen vid den berömda läroanstalten Carlton College i Minnesota. Ska man vara petig här så styrker dokumenten att hon gjorde denna resa år 1888 – fast då hon var hon 24 år. Men oavsett hur gammal hon var gjorde hon en resa på egen hand för att studera i ett annat land under en tid då det var svårt för kvinnor att resa fritt och ännu mindre skaffa sig en akademisk utbildning.

Väl i USA hade Mathilda brutit sina studier för att ge sig ut på en föredragsturné i landet där hon talade om nykterhet och mission. I samband med den träffade hon sin blivande make, pastorn Gustaf Nilsson som emigrerat från Sverige. De tog sig senare namnet Hamilton. Och tillsammans blev de missionärer som reste världen över och bodde i sammanlagt 45 länder.

Men det var år 1894 när makarna Hamilton anlände till Indien som de öppnade missionsverksamhet i Delhi och slogs sig till ro i landet fram till år 1897 då pesten slog till och Mathilda bestämde sig för att ensam resa tillbaka till Sverige, tätt följt av sin make som anlände efter två år. Väl hemma höll hon inte mindre än 250 föredrag i Sverige samt i Finland, Ryssland och England. Under föredragsturnén i USA hade hon upptäckt att hon var en fena på att föreläsa vilket hon även berättade för pressen under premiären här på Regeringsgatan 28.

Pressen skrev därför att ”Fru Hamilton vistas åter i Sverige för att genom föredrag och utställningar samla medel till verksamheten i Indien, vilken alltjämt kräver ekonomiskt understöd”. Denna verksamhet var en skola som hon och maken startat.

Mathilda skrev också flera böcker om kvinnors utsatthet i Asien. Resorna som hon gjort resulterade även i att hon skrev boken: Kvinnan i Brahmas, Buddhas och Muhammdes Länder: iakttagelser och studier i Orienten. Syftet var att för en svensk läsekrets uppmärksamma kvinnors situation världen över. Detta ämne var också det hennes föredrag baserade sig på. Under första världskriget börjar Mathilda få ekonomiska problem då det bland annat blir svårt att importera indiska varor in i landet och med det bestämmer hon sig för att sälja butiken vidare till den tyska familjen Hulek.

Indiska Utställningen köptes senare på 1950-talet av Åke Thambert som införde både kläder samt ändrade butikens namn till det nuvarande Indiska Magasinet eller Indiska som vi säger i folkmun. I dag drivs Indiska åter av en kvinna. VD:n Karin Lindahl (red. anmärkning: I dag har Indiska en ny vd: Yvonne Magnusson-Norling) har varit mycket mån att lyfta företagets grundare Mathilda Strömberg Hamilton som i dag har fallit i glömska.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata