Företagsamma Stockholm: Ringvägen 100, Åhléns

Åhlén & Holm började som ett postorderföretag i Insjön i Dalarna år 1899. Företaget  växte sig så stort att det till slut blev omöjligt att klara distributionen från Insjön därför tog man beslutet att 1915 flytta ner till Stockholm. Följ med till Ringvägen 100 på Södermalm i Stockholm där Åhléns öppnade sitt första varuhus.

 

Den första produkten Åhlén & Holm sålde – ett porträtt på kungafamiljen – såldes i 100 000 exemplar. Efter ett par månader kom den första katalogen som innehöll 272 artiklar. Inte minst för landsbygdens folk blev katalogen en flitigt läst skrift som öppnade en ny värld av konsumtionsmöjligheter. Efter en tid lämnade Erik Holm ägandet av företaget men J.P. drev rörelsen vidare med stormsteg vilket resulterade i flytten ner till huvudstaden. I dag heter varuhuset Åhléns och finns att hitta över hela landet.

Skriven och inläst av Centrum för Näringslivshistorias arkivpedagog Anahi Davila. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria.

Åhlén & Holm på Södermalm, år 1919. Bild: Digitala stadsmuseet.

Ringvägen 100, Åhléns

Vi står på Ringvägen 100 här på Södermalm i Stockholm. Och det var hit postorderföretaget Åhlén och Holm från Insjön i Dalarna flyttade år 1915. Åhlén och Holm som startat sin firma redan i slutet på 1800-talet blev så populära att de växte så det knakade och var tvungna att flytta verksamheten till större lokaler. Och det blev just här på Södermalm där företaget gavs möjlighet att växa i samma takt som efterfrågan ökade.

Det var Johan Petter Andersson som vid 20-års ålder grundande postorderfirman tillsammans med sin 8 år äldre bror Erik. Båda hade haft jobb på en Postorderfirma i Finspång där de flesta hette Andersson i efternamn så de bytte till Åhlén respektive Holm innan de beslöt sig för att starta ett eget företag 1899.

Den första produkten till salu var ett porträtt på kungafamiljen. Den såldes i 100 000 exemplar och efter ett par månader kom första postorderkatalogen som innehöll 272 artiklar. Tio år senare hade företaget över 250 anställda och antalet avsända paket under året översteg en kvarts miljon.

Och det var först år 1915 som de flyttade in i ett nytt huvudkontor och lagerlokal här på Ringvägen 100. Och 15 år senare var det dags att öppna portarna till det första Åhlén & Holm-varuhuset i hörnet Ringvägen/Götgatan.

Men de tog med en bit av Dalarna med sig när de reste varuhuset. För kikar vi vid huvudentrén så noterar vi en blå klotformad klocka på husets fasad skapad av konstnären och reklammannen Anders Beckman. Men Varför är klockan blå? Som bekant är Sveriges officiella nationalblomma blåklockan och så även Dalarnas landskapsblomma. Det kan tänkas att det var det som låg till grunden för valet av färg på klockan som väger 3500 kilo med urtavlor i varje väderstreck.

Ovanpå klotet, som troget funnits här sedan 1942, ser vi inte bara en neongloria men även en dalahäst på toppen som återigen är en tydlig detalj som gör anspelningar på företagets rötter.

Själva Åhlén & Holms-byggnaden har genomgått flera ombyggnader genom åren för att anpassa sig till 1900-talets ökade krav på sortiment och butiksmiljö. Och än i dag hittas huvudkontoret här på Ringvägen 100 och varuhuset runt hörnet som först på 1980-talet bytte namn till Åhléns.

Källor:
-Varför är klockan blå? Informationen i texten om kopplingen till Dalarnas nationalblomma kommer från Axel Petterson (Wikimedia Sverige).

Denna artikel är del av en stadsvandring.

Tillbaka till Vitabergs-rundan!

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata