Företagsframgångar – Inte bara teknik

De svenska industrisnillena och deras uppfinningar tillhör de mest kända inslagen i det svenska näringslivets utveckling. Många beskrivningar av det svenska näringslivets historia handlar nästan enbart om just detta. Därför är det lätt att missuppfatta vad ekonomisk utveckling handlar om. Visst är tekniska uppfinningar viktiga. Men näringslivshistoria är mycket mer än teknikhistoria.

Många företagsframgångar bygger på helt andra saker än tekniska innovationer, till exempel marknadsföring, arbetsorganisation, ledarskap och försäljningskanaler. Det finns också många exempel på att en uppfinning inte leder till någon industriell utveckling. Det kan bero på att uppfinnaren saknar intresse eller förmåga för entreprenörskap, på att det inte finns någon lämplig entreprenör i omgivningen eller på regelsystemen och attityderna i samhället. För att en uppfinning ska leda till utveckling fordras alltid att det finns en entreprenör.

Entreprenör eller uppfinnare

Belysande exempel på sambandet mellan teknisk nydaning och entreprenörskap är Gustaf de Laval (lysande uppfinnare men en mindre bra företagare) och Alfred Nobel (framgångsrik både som uppfinnare och företagare).

Tre exempel från senare decennier på företagare som har nått stora framgångar genom renodlat entreprenörskap snarare än uppfinningar är Ingvar Kamprad som startade Ikea i Älmhult 1943, Erling Persson som startade den första Hennes-butiken i Västerås 1947 och Per-Olof Ahl som började sälja kappor till vrakpris i en källarlokal i Göteborg 1953, vilket blev starten för Kapp-Ahl.

Det gemensamma för Kamprad, Persson och Ahl var att de utvecklade nya rationella distributionsmetoder enligt principen låga kostnader + snabb omsättning = lågt pris + god lönsamhet. Dessa företag har, liksom övrig handel, hela tiden utvecklat allt effektivare logistiska lösningar. (Logistik = organisering av transporter och andra materialflöden så att varor finns på rätt plats vid rätt tillfälle.)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata