Den var epokgörande. Men det går inte att komma ifrån att den ändå ser ut som en ovanligt stor, inte särskilt ren kaffeburk av plåt. Den första kommersiellt framgångsrika svenska dammsugaren Lux 1 försvarar sin plats i svensk ekonomisk historia med andra medel än sin design.
AB Lux har i dag nämligen blivit Electrolux, och namnet står inte bara för hushållsmaskiner av skilda slag, utan även för den marknadsförings- och försäljningskanal som entreprenören och industrimannen Axel Wenner-Gren utvecklade. ”Dammsugarförsäljare” har blivit ett begrepp som alla förstår. Vad färre tänker på är att hemförsäljningen skapade en direkt kanal för kundernas åsikter tillbaka till tillverkaren, utan hindrande mellanhänder.
Den här modellen tillverkades från och med 1912-13 av AB Lux, med motorn från AB Elektromekaniska, den vägde 20 kg och var flyttbar med viss svårighet. Sedan såldes den av Axel Wenner-Gren, från 1915 genom Svenska Elektron AB. Priset var 400 kr. Därför är det inte förvånande att de flesta kunderna var industrier, kontor, myndigheter och teatrar.
Ur Föertagshistoria 2014:4.
Författare: Anders Gidlöf
Dela med dig av dina tankar