Från handelsbod till storföretag

Är stort alltid bättre? Nej, men stora företag och stora butiker är bra för företag och kunder. Det finns två huvudformer av storskalighet. Den ena är att företagen blir större. Den andra är att varje enskild butik blir större.

För företag finns flera vinster med storskalighet. En större butik leder till större omsättning. Med större volymer kan man pressa inköpspriset. Därför vinner man på att starta fler butiker, d.v.s. filialer. Detta förklarar uppkomsten av s.k. kedjeföretag som t.ex. H&M. Man kan också vinna på att själv producera sina varor – ett bra exempel på detta är IKEA som har ett flertal egna fabriker. Inom ekonomisk forskning kallar man detta för att integrera bakåt.

Vad vinner då kunden på detta? Lägre inköpspriser leder till billiga varor. Stora butiker med stort sortiment gör att man inte behöver gå till flera olika butiker för att handla.

Handelshus

Normalt förknippar vi stora handelsföretag med 1900-talet. Det fanns dock stora handelsföretag i Sverige före 1900. Grosshandelsrörelser, som sysslade med utrikeshandel, s.k. handelshus, hanterade stora mängder varor. Fram till mitten av 1800-talet fanns det dock en del hinder för handelsföretag att växa. Ett var den komplicerade handelslagstiftningen. I t.ex. Stockholm fick man inte bedriva både gross- och detaljhandel. Ett annat hinder var att delägare var gemensamt ansvariga för sina insatser. Nya möjligheter öppnades på 1840-talet då handelslagstiftningen liberaliserades och det moderna aktiebolaget med begränsad ansvarighet introducerades i Sverige.

Företagen drog nytta av denna utveckling. Nya handelsaktiebolag växte fram och företagen blev alltmer specialiserade. Ett välkänt exempel är Söderberg & Haak som specialiserade sig på järn och stål och som kom att dominera denna marknad under 1900-talet.

Både grossist- och detaljhandeln etablerade filialer. Detta förekom även i de mest avlägsna bygder. Ett exempel är Hammerdals hushållningsaktiebolag i Jämtland som kring 1890 hade tre filialer.

Varuhus

I slutet av 1800-talet kom varuhusen till Sverige. De tidigaste varuhusen var långt ifrån de konsumtionspalats som NK och PUB skulle bli vid 1900-talets början. Företag som Pariser Bazaar och Karl M. Lundberg hade dock ett bredare sortiment än andra handlare. Dessa två företag slogs 1902 ihop för att bilda Nordiska Kompaniet (NK). Varuhus av NK:s karaktär krävde en stor och välbärgad kundkrets. Det var därför svårt att etablera filialer i andra svenska städer. NK:s första svenska filial öppnades inte förrän 1960 och då i Stockholmsförorten Farsta.

Först på 1920 och 30-talen kom handelsföretag att utnyttja storskalighetens möjligheter till fullo. Dels genom butikskedjor eller kedjeliknande organisationer, dels genom att förlägga produktion, grosshandel och detaljhandel i samma organisation.

De första ”riktiga” butikskedjorna var EPA och Tempo som kom på 1930-talet. Det nya med dessa var att butikerna skulle likna varandra till placering, utseende och sortiment. Det fanns också från början en uttalad idé om att företaget skulle etablera sig på många orter.

Den stora pionjären i fråga om att länka produktion och detaljhandel var Kooperativa förbundet (KF). Till viss del skedde detta som en direkt följd av att vissa producenter vägrade att leverera varor till KF. Men från 1920-talet fanns också en uttalad vilja att skapa ett alternativ till karteller inom livsmedelsindustrin så att priset på exempelvis margarin kunde sänkas, vilket också skedde.

Från ungefär 1930 fanns alltså de typer av storskalighet vi känner än i idag.

Författare: Fredrik Sandgren

Fredrik Sandgren är fil. dr. i ekonomisk historia vid Uppsala Universitet.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata