Gant är ett internationellt framgångsrikt klädföretag med en tydlig amerikansk New England-profil. Men det framgångsrika varumärket har byggts upp av tre svenska entreprenörer.
Historien om Gant börjar förvisso i USA, eller kanske i Ukraina. Det var där Bernard Gantmacher föddes. 1914 kom han till USA och 1949 lanserades skjortor med varumärket Gant. Företaget skulle bli världens näst största skjorttillverkare.
Fick rätt till varumärket utanför USA
Lennart Björk, Klas Käll och Staffan Wittmark arbetade med att sälja kläder med varumärket Jockey och de gjorde många besök i USA. Där stötte de på Gant och 1980 lyckades de förvärva rätten till detta varumärke, först för den svenska marknaden och sedan successivt för hela världen utanför USA.
De tre entreprenörerna grundade företaget Pyramid Sportswear och kring detta byggde de upp ett nätverk av designer, tillverkare och andra funktioner som behövdes. Huvuddelen av försäljningen skedde genom franchisebutiker.
Vid flera tillfällen hamnade Pyramid Sportswear i stora svårigheter, framförallt beroende på att det inte själva ägde varumärket. Förhandlingarna med de amerikanska ägarna var ofta hårda.
Köpte varumärket
I USA bytte Gant ägare vid flera tillfällen och på den amerikanska marknaden misshandlades varumärket svårt. 1999 fick Pyramid Sportswear köpa varumärket och därmed rättigheten till försäljning även på den amerikanska marknaden. Två år senare kunde de återlansera Gant i USA.
Gant har alltid profilerat sig som ett amerikanskt företag. Men det företag svenskarna grundade, Pyramid Sportswear, var ett svenskt företag ända tills det 2008 köptes av schweiziska Maus Frères.
Gant har ungefär 600 butiker i över i 70 länder. Företaget säljer herr-, dam- och barnkläder samt heminredning.
Dela med dig av dina tankar