Gant

Gant är ett internationellt framgångsrikt klädföretag med en tydlig amerikansk New England-profil. Men det framgångsrika varumärket har byggts upp av tre svenska entreprenörer.

Historien om Gant börjar förvisso i USA, eller kanske i Ukraina. Det var där Bernard Gantmacher föddes. 1914 kom han till USA och 1949 lanserades skjortor med varumärket Gant. Företaget skulle bli världens näst största skjorttillverkare.

Fick rätt till varumärket utanför USA

Lennart Björk, Klas Käll och Staffan Wittmark arbetade med att sälja kläder med varumärket Jockey och de gjorde många besök i USA. Där stötte de på Gant och 1980 lyckades de förvärva rätten till detta varumärke, först för den svenska marknaden och sedan successivt för hela världen utanför USA.

De tre entreprenörerna grundade företaget Pyramid Sportswear och kring detta byggde de upp ett nätverk av designer, tillverkare och andra funktioner som behövdes. Huvuddelen av försäljningen skedde genom franchisebutiker.

Vid flera tillfällen hamnade Pyramid Sportswear i stora svårigheter, framförallt beroende på att det inte själva ägde varumärket. Förhandlingarna med de amerikanska ägarna var ofta hårda.

Köpte varumärket

I USA bytte Gant ägare vid flera tillfällen och på den amerikanska marknaden misshandlades varumärket svårt. 1999 fick Pyramid Sportswear köpa varumärket och därmed rättigheten till försäljning även på den amerikanska marknaden. Två år senare kunde de återlansera Gant i USA.

Gant har alltid profilerat sig som ett amerikanskt företag. Men det företag svenskarna grundade, Pyramid Sportswear, var ett svenskt företag ända tills det 2008 köptes av schweiziska Maus Frères.

Gant har ungefär 600 butiker i över i 70 länder. Företaget säljer herr-, dam- och barnkläder samt heminredning.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata