Genombrott för svensk export

På 1850-talet bröt en ny tid in i Sverige med ökande tempo, ny politisk inriktning och förändrade institutioner. Efter Krimkriget vid 1850-talets mitt drevs efterfrågan på svenska råvaror upp. Liksom under Napoleonkrigen gynnades Sverige av sin position mellan öst och väst. Den svenska exporten fick nu sitt genombrott och växte som andel av BNP.

Framför allt tre produkter stod för den positiva utvecklingen: havre, trä och järn. Efterfrågan på havre drev på kommersialiseringen av jordbruket, nyodlingen och skiftesrörelsen. Den nya storindustrin var sågverk och träexport i Norrland, medan metallvaror minskade i betydelse för exporten. Denna uppgångsfas pågick dock bara till 1870-talets början, och år 1873 förbyttes utvecklingen i en djup kris som blev inledningen till vad som kallats den långa depressionen, vilken sträckte sig fram till 1896. Det var en omställningsperiod där särskilt det europeiska jordbruket drabbades hårt av att man nu till Europa kunde importera billig spannmål från jordrika länder på andra kontinenter. Tillväxten fortsatte, men under andra omständigheter än tidigare. Den skärpta konkurrensen medförde lägre vinster för företagen. Investeringarna ändrade inriktning och syftade till att öka effektiviteten och konkurrenskraften.

1880-talet blev ett problematiskt årtionde. I politiken avspeglade sig detta i krav på ökade tullar och protektionism – som vi sett. Jämfört med tillväxten under åren före kraschen – som orsakades av att en bubbla av höga förväntningar på järnvägsbyggande i USA och Europa sprack – sjönk tillväxttakten i Sverige och utomlands. För svensk del hade det tidiga 1870-talet kännetecknats av stark industriell tillväxt, och många nya företag hade skapats. Men detta hade åstadkommits från en mycket liten bas. Den agrara sektorns grepp om ekonomin hade ännu inte på allvar lossats.

Ofta brukar man se de tekniska landvinningar som gav oss ångmaskinen och stålet som fundamenten för industrialiseringen. Till dessa två framsteg bör också några andra viktiga innovationer läggas: organiseringen av kapitalmarknaden i ett modernt bankväsende och aktiebolaget som organisationsform.

Författare: Lena Andersson-Skog och Lars Magnusson

Lena Andersson-Skog är professor i ekonomisk historia vid Umeå universitet och Lars Magnusson är professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Avsnittet är hämtat ur boken Det svenska näringslivets historia 1864–2014, del I: 1864–1914 Samhällsdynamik och industrialisering. Boken har getts ut genom ett samarbete mellan Dialogos Förlag och Centrum för Näringslivshistoria.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata