Gustaf B Thordén

Gustaf B Thordén (1894–1963) växte upp under enkla förhållanden i Munkedal, Bohuslän. Han verkade 1922–1944 i Helsingfors och byggde där upp en egen rederirörelse.

Efter kriget ville han bidra till hembygdens utveckling. Thordén köpte 1945 ett av de varv som USA hade anlagt under kriget för att snabbt tillverka en stor mängd handelsfartyg. Varvet monterades ner och återuppbyggdes i Uddevalla, där det första fartyget stod färdigt 1947. Varvet blev snabbt Bohusläns största arbetsplats.

Ekonomiska bekymmer

Thordéns expansionsiver gjorde honom populär i regionen, men orsakade återkommande ekonomiska problem för varvet. Under omdiskuterade former tvingades han 1958 lämna ledning och ägande i företaget. När han 1959 inte blev inbjuden till en sjösättning vägrade varvsarbetarna delta i ceremonin. Tusen arbetare tågade i stället upp till Thordéns villa för att visa sin uppskattning för varvets grundare.

Thordén saknade kompetens att leda ett storföretag. Men när det gäller ekonomiskt vansinne, skulle han få en överman i staten, som 1971 blev helägare till Uddevallavarvet. Kort före valet 1973 beslutades om en jätteutbyggnad av varvet som bland annat innebar att både E6:an och järnvägen måste flyttas och farleden fördjupas. Den stora utbyggnaden kom att utnyttjas en enda gång, nämligen då världens största oljetanker Nanny byggdes. Den hade kostat över en miljard kronor (inklusive varvsinvesteringarna) och var vid leveransen 1978 värd sin vikt i skrot.


Gustav B Thordén

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *