Handelns Historia: Intervju med entreprenör Pär Svärdson – Apotea

Pär Svärdson har jobbat med e-handel länge. Han grundade internetbokhandel Adlibris för tjugo år sedan, och när han sålde det till Bonnier grundade han nätapoteket Apotea. Pär Svärdson berättar om bakgrunden till sitt företag och om hur det är att vara entreprenör.

– – –
DENNA TEXT INGÅR I ETT SAMARBETE MED FÖRETAGENS HISTORIA I UPPSALA.
– – –

Berätta om ditt företag och om hur det startades

Apotea grundades av två kvinnor och då hette det Familjeapoteket – och de sålde lusmedel. Sen fick AP-fonden ta tag i detta och började ombilda det till ett nätapotek i samband med omregleringen av apoteksmarknaden 2009/2010. Och det gick dåligt och det var konkursfärdigt. Jag stötte på det här nätapotektet och tyckte, när jag tittade på det, att det här är en bra idé – något man skulle kunna något väldigt bra av. Men vi behöver genomföra det på ett bättre sätt.

Jag tror att väldigt ofta ligger företagande, både framgångsrikt och misslyckat företagande, kanske inte i affärsidén utan det ligger i genomförandet – HUR gör man någonting?

Jag hade jobbat med Adlibris under en lång tid, som är en internetbokhandel, och så sålde vi det till Bonnier och kände att jag ville hitta något nytt spännande företag att jobba med. Och då stötte jag på Familjeapoteket, som det hette då och det fick bli embryot till Apotea.

Jag tyckte att det var en spännande bransch och produkt. Det var så outvecklat på internet. Böcker var, redan för sex år sedan, jättestort på internet men apoteksmarknaden var i stort sätt helt obefintlig.

Vad har varit de största händelserna i ditt företags utveckling?

Den första händelsen, och kanske den största, var självklart att vi stötte på det här Familjeapoteket. Det var en stor händelse, för utan det hade det inte blivit något. Nästa stora händelse var när vi hade byggt om det tillräckligt mycket så att Apotea uppstod och det var drygt sex år sedan. Sen en händelse lite mer i nutid, det var när vi flyttade in i våra nya lokaler som ligger utanför Morgongåva i Uppland, och de är 38 000 kvm – det är väldigt stort hus. Att flytta dit samtidigt som man levererar ut ordrar, man kanske får 20 – 30 000 ordrar varje dag och flyttar samtidigt, det är en ganska stor händelse. Det kanske man kan vänta ett tag med att göra igen.

Jag tror man floppar och gör misslyckanden varje dag. Men däremot de här riktigt stora och allvarliga har vi lyckats hålla oss ifrån. Det tror jag mycket beror på att om du inte gör de små misslyckandena så kommer de stora. Du behöver genomföra mycket saker och utvärdera det för då kanske du kan hålla dig lite mer på vägen.

2020 års tillväxt landade på närmare 50% och beror bland annat på den ökade e handeln till följd av coronapandemin. Det visar att Apotea har en viktig samhällsfunktion och vikten av att kunna erbjuda e-handel av läkemedelsvaror. Redovisade siffror gäller från året 2020 för Apotea AB.

Vad är viktigast för ditt företags utveckling idag?

Det viktigaste för vår utveckling framöver är att bygga en riktigt bra organisation, få in riktigt smarta och duktiga medarbetare och fortsätta att utvecklas och jobba vidare. För vi har växt så oerhört snabbt så därför behöver man bygga den här stabila, och lite mer långsiktiga organisationen. Vi skickar idag lika många paket som vi gjorde för sex år sedan per år det gör vi i dag per dag. Så det är klart att då behöver man få lite mer stabilitet i skeppet.

Framtiden för Apotea ser ljus ut. Jag tror att den är ljus, men jag tror att det bygger på att man vill det, om man kämpar för det, om man varje dag tar de här småstegen framåt och är hungrig och försöker. Det finns inget företags framtid som är ljus bara för att man finns, det är något man kämpar sig till varje dag.

Vad skulle du ge för tips till unga entreprenörer som vill starta företag idag?

Det första tipset jag skulle vilja ge till unga entreprenörer är faktiskt att starta. Man kan sitta där med en dröm, man kanske tänker att man skulle vilja starta ett företag, men man kommer inte bli framgångsrik kommer man att inse om man inte gör det. Så det första är att starta, det andra skulle väl vara att kämpa hårt, ta små steg, göra verksamheten bättre och bättra hela tiden, du måste förstå din affär och kämpa och jobba varje dag för att den ska bli bättre – då kan det bli riktigt bra.

Intervjuare: Bodil Hasselgren

En film från Handelns Historia – en serie av Centrum för Näringslivshistoria (2019)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *