Handelns historia: Intervju med entreprenör Adam Brånby – Woolpower

Woolpower grundades 1969 av Kooperativa Förbundet i Östersund. Där tillverkas än idag plagg från garn till färdig värmeisolerande produkt. Företaget togs över av bröderna Daniel och Adam Brånby år 2010. Adam Brånby berättar om hur det är att vara entreprenör inom textilbranschen.

Berätta om ditt företag

Woolpower är ett företag i Östersund – Jämtland som tillverkar ullunderställ. Jag och min bror tog över Woolpower från vår far 2010. Vår far hade i sin tur köpt företaget 2002.

Vi startade 1969 och ägdes då av KF och gjorde damstrumpbyxor. Så Vinetta nylonstrumbyxor tillverkade vi från början. Och sedan någon gång på 1970-talet så gick KF med i ett samarbete med svenska försvaret för att göra ullunderställ. Så på den vägen är det. Nu har vi, sedan trettiofem år tillbaka ingenting med damstrumpbyxor att göra men ullfrottén fortsätter vi med.

Idag är vi ungefär hundra anställda och omsätter ca. 100 miljoner, det går lite upp och ner år från år, men strax över 100 miljoner.

Hur skiljer ni er från andra textilföretag?

Jag tror att Woolpower skiljer sig väldigt mycket från andra textilföretag i hur vi ser på människor. Bakom varje plagg hos oss finns en människa. Varje långkalsong, varje tröja är sydd av en sömmerska, och det är otroligt mycket hantverk bakom. Och i plagget så finns även sömmerskans namn och det är en sömmerska som har en avtalsenlig lön, hen har pensionsavsättning och hen har allt det där som du som konsument vill ha för dig själv.

De största händelserna?

De största händelserna sedan vi kom in i det 2002 är väl dels att vi har flyttat fabriken, men framförallt att vi har bytt namn till Woolpower från Ullfrotté. Utmaningar och svårigheter går man på hela tiden och jag tycker man lär sig konstant på saker man gör. Kanske framförallt när man går in i nya länder eller när man hittar nya kunder eller när man väljer att göra saker på olika sätt. Så man lär sig hela tiden skulle jag säga.

Vad är viktigast för ditt företag idag, och i framtiden?

Det viktigaste nu för Woolpower är att prata om etiska och moraliska frågorna. För en tio, femton år sedan pratade vi väldigt mycket om ullens egenskaper, om funktion och kvalité och de bitarna. Och det är naturligtvis väldigt viktigt än idag – men idag är det hygienfaktorer.

Idag pratar vi mycket om att våra anställda ska ha det bra, att fåren ska ha det bra och att det ska vara miljömässigt det vi gör, att det ska vara etiskt tillverkat. Och jag tror stenhårt på att det där är det som är viktigt för Woolpower – att vi är ett etiskt företag. Vår vision är att vi ska vara långsiktiga. Vi ska finnas i åtminstone hundra år till och vi ska vara ett varmt företag, inte bara att vi säljer varma underställ, utan vi ska vara varma mot våra anställda och kunder och leverantörer.

Framtiden ser god ut! Jag tror att vi kommer att fortsätta frysa på vintrarna och fryser man då behöver man våra underställ. Och jag tror att fler och fler människor kommer att värdesätta hur kläder är tillverkade – inte bara hur de ser ut, utan att det är etiskt tillverkat med goda löner och arbetsvillkor och hållbart. Så jag tycker absolut att framtiden ser god ut!

Några tips till unga entreprenörer?

Jag skulle ge två tips faktiskt. Dels börja inte allt på en gång. Man vill så mycket – jag vill så mycket och oftast ville man starta upp alla projekt direkt på en gång och driva de parallellt. Rådet är kanske att ta en sak i taget. Lär dig krypa innan du kan gå. Man börjar med ett projekt och sedan avslutar det och sedan tar man nästa projekt. Börja inte allt på en gång.

Det andra är driv företag med folk du verkligen litar på. Det är otroligt viktigt. Och även med människor som har samma värderingar som du själv. Det tror jag på.

Intervjuare: Bodil Hasselgren

En film från Handelns Historia – en serie av Centrum för Näringslivshistoria (2019)

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata