Gun Nowak grundare av kosmetikaföretaget FACE Stockholm berättar om historien bakom succén och hur det är att vara entreprenör.
Face Stockholm är ett litet kosmetikaföretag som jag startade för fyrtio år sedan snart. Och nu är även min dotter Martina Arfwidson delägare och det är bara vi två som driver det, vilket är ganska unikt.
Berätta om ditt företag
Jag hade en modeaffär, faktiskt den första förortsbutiken i Stockholm. Boutique var det – med Q, det var väldigt viktigt. Och sedan öppnade jag en butik på Gamla Brogatan. Och av en slump träffade jag en fabrikant i New York när jag var på inköpsresa och han insisterade på att ge mig lite tester och jag sa ”nej, det tror jag inte…”, men jag fick de i alla fall. Och så gav jag de till min dotter och hennes kompis och sa det kan ni leka med. Och då var det faktiskt de två som kom på idéen att det vore roligt att ha lite smink i butiken. Ingen plan!
De största händelserna
Det finns efter alla dessa år en enorm massa händelser, men dt största händelsen var när min dotter studerade musical theater i New York och jag kom dit på besök och vi såg en butikslokal, för jag har alltid producerat i USA, och vi bara tittade på varandra och sa ja! Men utan planer. Jag ringde till min man och sa: ”Vi stannar kvar, vi ska öppna en affär!” och han sa, som vet att jag är lite galen, det var väl roligt!
Så var på loppmarknader och hittade lite möbler, satte upp den utan egentligen några pengar – vilket var omöjligt. Men det visade det sig att vi hade lycka, för vi var i samma hus som skådespelskorna Mia Farrow och Goldie Hawn bodde och alla var våra första kunder. Så vi hade supportrar på en gång.
Jag ser alla svårigheter som utmaningar, jag kan till och med vara lite road när det händer konstiga saker. Om det är lite krångligt då vaknar jag liksom till liv, jag tycker det är roligt. Men det har varit så hela tiden, från att vi var i Japan och inga läppstift kom så vi var öppnade ett varuhus utan produkter eller vi var på amerikanska varuhuskedjan Barneys i New York när de öppnade och då var det problem med att alla hade satt etiketter över våra streckkoder – så vi fick jobba flera nätter. Hela tiden händer det saker. Eller i London då hela produkthyllan rasade ner eller vi hade sju inbrott, sju dagar i streck. Någon tokig tant som slog in fönstret varje dag.
Sådana saker var inte roliga men jag har väldigt lätt att byta inställning och se det som att ” vad skönt, då går vi in på ett varuhus istället eller nu gör vi det istället. Jag är aldrig långsint.
Vad är viktigast för ditt företag idag, och i framtiden
Ja, det är att vi som alla andra måste jobba med miljön och det har vi gjort i flera år. Det har jag egentligen gjort sedan jag startade och då tyckte alla att jag var snål – det var när jag sa ”ni får inte slösa papper, ni får inte slösa”. Så det ligger i min småländska kultur tror jag.
Vi kommer att satsa mer på näthandel. Och har redan gjort det men vi håller på bygger om hela vår hemsida, så vi tänker gå worldwide. Vi har en utmaning nu att vi försöker integrera Europa med Amerika på en och samma sida så att säga. Och det inte jag bra på alls men min dotter är lite bättre. Så det är väl framtiden. Vi har också väldigt mycket hotellprodukter, vi har haft flygplansprodukter. Det är väldigt skoj att göra saker utanför det vanliga.
Framtiden ser väldigt glad och ljus ut tycker vi. Min dotter Martina är nu VD och tycker det är roligt att driva företaget och vi expanderar ganska mycket och kommer att expandera väldigt mycket just nu.
Några tips till unga entreprenörer?
Mitt tips till unga entreprenörer är att verkligen till 100 % satsa på det man brinner för, därför att det krävs oerhört mycket arbete, tid och engagemang om man ska lyckas. Ett annat tips är att inte ta för stora lån, för att vara oberoende så mycket man kan gör det hela mycket roligare faktiskt. Och så får man tänka på att man jobbar hela tiden för det kommer man faktiskt inte ifrån.
Om jag skulle önska att jag hade gjort något mer, för jag lärde mig bara av spara och slösa – det är den enda ekonomiutbildningen jag har, så skulle jag satsa på en god ekonomiutbildning.
Intervjuare: Bodil Hasselgren
En film från Handelns Historia – en serie av Centrum för Näringslivshistoria (2019)
Dela med dig av dina tankar