Handelssektorns utveckling i stora linjer

Efter andra världskriget utvecklades Sverige till ett modernt, högindustrialiserat land med stark köpkraft. I diagrammet nedan finns några indikatorer som visar på denna utveckling. Mätt i landets BNP var det en snabb tillväxt. Redan under de första två decennierna efter krigsslutet hade landets BNP nästan tredubblats jämfört med 1950, men den snabbaste utvecklingen inträffade efter 1970-talets andra hälft. Åren 1950–1990 mer än tredubblades Sveriges BNP.

Handeln – en strategisk sektor

Handeln har varit en av Sveriges viktigaste inkomstkällor över flera sekler. Som framgår av diagrammet ökade den svenska utrikeshandeln mycket snabbt efter krigsåren. Handelns sammansättning och volymer under de första decennierna fram till 1970-talet karakteriserades av återuppbyggnaden av det krigshärjade Europa. Sverige, som är rikt på råvaruresurser, kunde svara mot de europeiska ländernas efterfrågan på basvaror som trä, papper, järn och stål. Handeln var främst orienterad mot de europeiska marknaderna men i växande grad även mot USA:s. Från 1970-talet och framåt expanderade den svenska utrikeshandeln kraftigt. Expansionen var ett uttryck för globaliseringen av världsekonomin och denna har varit nödvändig för vår välfärd. Den svenska exportens andel av BNP uppgick till omkring 30–40 procent under 1990-talet.

Handeln och den privata konsumtionen

Den största delen av den svenska konsumtionen kommer ur import från andra länder. Den privata konsumtionen utgörs av de varor och tjänster vi köper till vardags och den är en indikator på vår materiella välfärd. Diagrammet nedan visar att den privata konsumtionen ökat nästan parallellt med vår BNP. Handeln har varit nyckeln till vår välfärd. Genom handeln har svenska produkter exporterats till de länder som behöver våra produkter, medan vårt behov av utländska varor har importerats och distribuerats i Sverige. Den inhemska handeln är idag integrerad i den globala ekonomin.

Författare: Handelns historia

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata