– Vi använder vår historia bland annat inom pr för att befästa vår roll som skaparna bakom blåa jeans, berättade Tracey Panek, historiker på Levi Strauss & Co, på History Marketing Summit 2017. Se hela hennes presentation här.
Tracey Panek, företagshistoriker och varumärkesvårdare på Levi’s Strauss & Co talade på History Marketing Summit 2017 den 3 oktober på Nalen i Stockholm.
Hon berättade bland annat hur Levi’s använder sitt arv för att introducera nya produkter inspirerade av sina egna ”ikoniska original” och för att skapa kontakt med passionerade fans genom storytelling. Hon delade med sig av insikter som hon fått bland annat under arbetet med Levi’s® Project Jacquard Google Trucker Jacket och med Viola, världens äldsta blå-jeans modell för kvinnor.
Levi’s historia i snabbformat
Levi Strauss & Co grundades 1853 i San Francisco av den tyska immigranten Levis Strauss. Till en början var verksamheten en grosshandel för kläder, tyg, filtar, näsdukar och dylikt som såldes till varuhus runt om i landet.
1873 fick Strauss, tillsammans med Jacob Davies, ett amerikanskt patent för metoden att nita samman byxor och började tillverka vad man kallade ”koppar-nitade midjeoveraller” i denim. Modellen var den klassiska 501 men kallades vid tiden XX – en fackterm som signalerade högsta kvalité. XX var också benämningen på den denim som användes och som kom från New Hampshires Amoskeag Manufacturing Company.
13 år senare introducerades den klassiska läderlappen med de två hästarna som drar ett par jeans mellan sig med texten ”there’s no use they can’t be ripped” som märkning på byxorna. Ett sätt att visa på styrkan hos Levis jeansmodell och befästa Levi Strauss status som den ursprungliga och patenterade nit-metoden. Den första modellen för kvinnor – Lady Levi’s lanseras 1918 men först tio år senare 1928 registreras namnet Levi’s som ett varumärke. Den ikoniska röda lappen introducerades 1936. På Levi’s historiska webbsidor kan du läsa mer om företagets ikon-fyllda historia.
Dela med dig av dina tankar