History Marketing: Så arbetar Swarovski med sin historia

”Det här är vårt arkiv, dess organisation och position inom företaget.” Stephanie Bonsack, chef över kristalltillverkaren Swarovskis företagsarkiv, talade på årets History Marketing Summit. Här är hela hennes presentation.

Stephanie Bonsack, Director Corporate Archives på kristalltillverkaren Swarovski, berättade på HMS 2017 om hur det österrikiska familjeföretaget 2006 bestämde sig för att bygga upp ett företagsarkiv. Hon presenterade arkivet och berättade om dess organisation och position inom företaget idag, hur arkivet samarbetar med marknadsförings- och kommunikationsavdelningarna för att kunna driva projekt och initiativ framåt.

Swarovskis ursprung och historia

Daniel Swarovskis var son till en glasskärare som även ägde en mindre fabrik för ändamålet och här fick Daniel lära sig glasskärarkonsten i vilken han briljerade. År 1892 fick Swarovski ett patent för en elektrisk skärmaskin som underlättade produktionen av slipat glas.

Tre år senare grundar Daniel Swarovski och Franz Weis samt deras finansiär Armand Kosman företaget A. Kosmann, D. Swarovski & Co. ofta förkortat till KS & Co. Företaget startade en kristallfabrik i Wattens, Tyrolen där man kunde ta till vara på den lokala vattenkraften som behövdes för den högintensiva slipningsprocess som Swarovski också fått patent på. Swarovskis vision var att skapa ”diamanter för alla” genom att göra kristall prisvärd och tillgänglig.

Från 1899 använde KS & Co. en edelwiess blomma som logga och inte förrän 1988 ändrades den till den nuvarande svanen. Under första världskriget stryptes företagets möjlighet att köpa in slipskivor till sina olika verktyg och maskiner varpå de blev tvungna att börja tillverka egna. Efter krigets slut grundades företaget Tyrolit för att kommersialisera den verksamheten. När Daniel Swarovskis son Wilhelm 1935 skapade ett par specialbeställda kikare grundades ytterligare ett företag inom Swarovski – Swarovski Optik.

Idag består Swarovski fortfarande av de tre delarna plus tillverkningen av reflexiva vägskyltar inom företaget Swareflex och av syntetisk samt naturliga ädelstenar. Huvudområdet – och det som är mest kännetecknade för varumärket idag – är dock fortfarande kristalltillverkningen för smycken, klockor, accessoarer och mode.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=3m_IxTYFOkE&feature=emb_logo

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata