History Marketing: Så arbetar Swarovski med sin historia

”Det här är vårt arkiv, dess organisation och position inom företaget.” Stephanie Bonsack, chef över kristalltillverkaren Swarovskis företagsarkiv, talade på årets History Marketing Summit. Här är hela hennes presentation.

Stephanie Bonsack, Director Corporate Archives på kristalltillverkaren Swarovski, berättade på HMS 2017 om hur det österrikiska familjeföretaget 2006 bestämde sig för att bygga upp ett företagsarkiv. Hon presenterade arkivet och berättade om dess organisation och position inom företaget idag, hur arkivet samarbetar med marknadsförings- och kommunikationsavdelningarna för att kunna driva projekt och initiativ framåt.

Swarovskis ursprung och historia

Daniel Swarovskis var son till en glasskärare som även ägde en mindre fabrik för ändamålet och här fick Daniel lära sig glasskärarkonsten i vilken han briljerade. År 1892 fick Swarovski ett patent för en elektrisk skärmaskin som underlättade produktionen av slipat glas.

Tre år senare grundar Daniel Swarovski och Franz Weis samt deras finansiär Armand Kosman företaget A. Kosmann, D. Swarovski & Co. ofta förkortat till KS & Co. Företaget startade en kristallfabrik i Wattens, Tyrolen där man kunde ta till vara på den lokala vattenkraften som behövdes för den högintensiva slipningsprocess som Swarovski också fått patent på. Swarovskis vision var att skapa ”diamanter för alla” genom att göra kristall prisvärd och tillgänglig.

Från 1899 använde KS & Co. en edelwiess blomma som logga och inte förrän 1988 ändrades den till den nuvarande svanen. Under första världskriget stryptes företagets möjlighet att köpa in slipskivor till sina olika verktyg och maskiner varpå de blev tvungna att börja tillverka egna. Efter krigets slut grundades företaget Tyrolit för att kommersialisera den verksamheten. När Daniel Swarovskis son Wilhelm 1935 skapade ett par specialbeställda kikare grundades ytterligare ett företag inom Swarovski – Swarovski Optik.

Idag består Swarovski fortfarande av de tre delarna plus tillverkningen av reflexiva vägskyltar inom företaget Swareflex och av syntetisk samt naturliga ädelstenar. Huvudområdet – och det som är mest kännetecknade för varumärket idag – är dock fortfarande kristalltillverkningen för smycken, klockor, accessoarer och mode.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *