Vår unika historia hjälper oss med mycket i dagens utveckling, sa Thommy Bindefeld från Svenskt Tenn när han talade på årets History Marketing Summit. Se hela hans presentation här.
För Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, är länken mellan mellan en unik historia och vår samtid en förutsättning för dagens produktutveckling. På årets History Marketing Summit, som hölls 3 oktober på Nalen i Stockholm, berättade han mer om detta och om hur Svenskt Tenn arbetar med sin historia för framtida utveckling.
Svenskt Tenns historia i snabbformat
1924 grundar teckningsläraren och tennkonstnären Estrid Ericsson Svenskt Tenn tillsammans med konsthantverkaren Nils Fougstedt. Till en början var det främst tennföremål som såldes i butiken på Smålandsgatan i Stockholm men efter ett antal tog Ericssons inredningsintresse över och möbler blev vanligare hos Svenskt Tenn. Sex år efter starten flyttar butiken till Strandvägen 5 där Ericsson gett arkitekten Uno Åhrén uppdraget att rita inredningen som färgmässigt var dämpad. De funktionalistiska möblerna tillverkades av en av huvudstadens skickligaste möbelsnickare, Hjalmar Jackson. Företaget samarbetade även med formgivare som Anna Petrus och Björn Trädgårdh.
1934 förändrades allt då Estrid Ericson mötte den österrikiske arkitekten Josef Frank. Nu inreddes butiken efter devisen ”Rummets renhet – detaljernas rikedom” med vita väggar lätta, flyttbara möbler, och Franks mönstrade, färgstarka textiler och en belysning utan taklampor.
Estrid Ericson ledde företaget fram till 1975 då hon. vid fyllda 81 år, sålde företaget till Kjell och Märta Beijers stiftelse. Hon fortsatte dock som konstnärlig ledare fram till sin död 1981.
I dag är det den eleganta och färgstarka inredningsstilen som Ericson och Frank skapade som personifierar och genomsyrar Svenskt Tenn. Butiken ligger fortfarande kvar på Strandvägen 5 där det numera även finns en tesalong som också inhyser en uppbyggd del av Estrid Ericssons kontor.
Dela med dig av dina tankar