I skönhetens tjänst

Helena Rubinstein var den polska immigranten som genom sitt entreprenörskap och sin innovationsförmåga på egen hand lyckades bli multimiljonär. I år det 115 år sedan företaget som bär hennes namn grundades.

Helena Rubinstein föddes som Chaja Rubinstein i Krakow 1870, där hon också växte upp. Trots att hon var en av åtta döttrar så hade föräldrarna råd att skicka henne till Schweiz för att studera medicin. Det blev dock kortvarigt och år 1900 flyttade Rubinstein till Melbourne, Australien. Hon tog arbete på ett apotek där hon blandade egna krämer som hon sedan sålde. Genom smart marknadsföring i form av en artikel som hennes blivande make, den amerikanska journalisten Edward William Titus, skrev om hennes fuktgivande kräm Valaze så gjorde den succé. Tack vare det kunde Rubinstein 1902 öppna sin första butik i Melbourne, samtidigt som hon bytte namn till Helena.

Hon nöjde sig dock inte med det utan ville utöka sin verksamhet och år 1908 hade Rubinstein på egen hand tjänat ihop 100 000 pund, en nödvändighet då det under den här tiden inte var möjligt för en kvinna att ta ett lån. Med kapitalet kunde Rubinstein flytta till London för att fördjupa sina kunskaper om dermatologi, biologi och diet, och expandera sin verksamhet med en salong. Butiken i Melbourne togs över av systern Ceska. I London gifte sig Rubinstein med Titus och de båda blev ett känt par i Londons kulturella kretsar. Paret flyttade senare till Paris där en salong öppnades 1912.

På grund av första världskriget gick flytten till USA och New York där Rubinstein 1915 slog upp portarna till en salong, och två år senare startades en större tillverkning av hennes produkter som började säljas på alla de stora varuhusen. Samma år skiljer sig Rubinstein och Titus.

Skönhet är makt

Helena Rubinstein fick snabbt rykte som skönhetsdrottning. Hon ansågs passionerad, bestämd och med en stor nyfikenhet som fick henne att töja på gränserna och våga upptäcka nya möjligheter inom skönhetsvården. Under mottot ”Det finns inga fula människor, bara lata” menade hon att alla borde lägga ner lite tid på sitt utseende för att se bättre ut och några hopplösa fall fanns inte. Ett annan viktigare filosofi var att skönhet var makt, och att det kanske till och med var den viktigaste makten av alla. Rubinstein arbetade på sitt sätt för emancipationen av kvinnor. År 1950 startade hon en stiftelse för att stödja kvinnors rättigheter och välmående.

Rubinstein bestämde sig för att starta upp skönhetsskolor för kvinnor och lanserade den smått revolutionerande idén om en dag i skönhetens tecken, med näringskonsultation, analys av huden, massage och hårstyling. På hennes spa på 715 Fifth Avenue fanns en restaurang, ett gym och mattor av Joan Miró. Hon lät även Salvador Dalí formge en puderdosa och måla ett porträtt av henne.

Salvador Dalí och Helena Rubinstein. Bildkälla: Wikimedia Commons

År 1928 sålde Helena Rubinstein den amerikanska delen av företaget till Lehman Brothers för 7,3 miljoner dollar vilket gjorde henne till en av världens rikaste kvinnor – vid den här tiden fanns det ingen inkomstskatt. Efter börskraschen 1930 köpte hon tillbaka de då närmast värdelösa aktierna för 1 miljon dollar. Så småningom kunde Rubinstein öka värdet kraftigt genom att etablera salonger och butiker i nästan ett dussin amerikanska städer.

Redan vid starten av den amerikanska etableringen hade Helena Rubinstein en rival i en annan av kosmetikaindustrins storheter: Elisabeth Arden. Båda kom från relativt enkla förhållanden och hade på egen hand startat framgångsrika verksamheter vilket lett till en klassresa. De hade även gemensamt att de insåg vikten av smart marknadsföring med lyxiga förpackningar, kändisar, och pseudovetenskap inom hudvård.

Innovativa produkter

Helena Rubinstein var först med mycket inom hudvård och 1930 kom hon med den första exfolierande produkten, Beauty Washing Grains. År 1935 släpptes den första hormonberikade hudvårdskrämen och fem år senare lanserade hon den första produkten inom ett helt nytt skönhetsområde: anti age. Det tog dock flera år innan studierna var klara och 1953 släpptes världens första hudåtstramande produkt, Contour Lift Film, baserad på upptäckten av kollagenets avgörande roll för hudcellernas förnyelse. År 1954 kom den första vitaminberikade skönhetsbehandlingen, Lanolin Vitamin Formula, och två år senare en återfuktande produkt, Skin Dew. Ofta var det Rubinstein själv som forskat fram produkterna i sitt labb.

År 1939 revolutionerar Helena Rubinstein kosmetikan för alltid genom att lansera den vattenfasta mascaran. Nästan 20 år senare gör man något liknande när man lanserar den första mascaran på tub. Det var även Helena Rubinstein som 1940 var först med att lansera en hudvårdsserie för män, döpt efter Rubinsteins andra make, den 23 år yngre Prins Artchil Gourielli- Tchkonia, med vilken hon gift sig 1938. Det gick många rykten om att prinsen inte alls var någon kunglighet och att äktenskapet endast var en pr-kupp. Om det ligger någon sanning i det lär vi nog aldrig få veta.

Trots att hon var multimiljonär berättas det att Rubinstein alltid tog med sig en lunchpåse till arbetet och var allmänt mycket sparsam. Dock köpte hon alltid moderiktiga kläder samt värdefull konst, smycken och möbler.

År 1965 dog Helena Rubinstein i sitt hem i New York, 93 år gammal, sitt motto trogen i full make-up och med gnistrande diamantörhängen. Lat var och blev Helena Rubinstein aldrig. Efter hennes död togs företaget över av systerdottern Mala Rubinstein och år 1988 köptes det upp av L’Oréal som äger det än i dag.

Ur: Företagshistoria nr. 3, 2017

Författare: Bodil Hasselgren

Dela med dig av dina tankar