Inte bara en ko

År 1975 stod Mjölkcentralens nya organisation klar efter fusion mellan flera mejeriföreningar. För att stärka samhörigheten och markera att en ny epok inleddes behövdes ett nytt namn. Det blev Arla. Arlakossan, som är en modifierad variant av den äldre Mjölkcentralenkossan, gjorde samtidigt entré och syntes på förpackningar, skyltar och distributionsbilar. Den stora gung-kon i trä är dock äldre än så. Antagligen är den från slutet av 50-talet och stod först uppställd i Uppsalamejeriet för att senare pryda entrén till Arlas huvudkontor på Torsgatan i Stockholm.

Konsumenttester har visat att Arla hör till landets mest kända varumärken. Kanske beror det på den trygghet och ärlighet Arlakon symboliserar. Den minner om sommar och lantliv – det regelbundna dämpade swoshandet i ladugården när mjölkmaskinerna slagits på och de vita vågorna som pulserar genom rören från kons bås bort till kylrummet med dess tank, solstrålar från väggarnas glipor, en söt lukt av kor och kamomill och barndomens hela frihet.

Ur Företagshistoria 2014:2.

Författare: Per Dahl

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *