Josef Sachs – mannen bakom NK

Josef Sachs, född 1872, hade detaljhandeln pulserande i blodet så till den grad att han valde bort juridiken, när han tagit examen vid Stockholms realläroverk 1890. Morfars far Benjamin Leja öppnade 1826 en basar vid Gustaf Adolfs torg. Morfar Joseph Leja öppnade 1852 på Regeringsgatan och denna butik tog först fadern Simon över och sedan sonen, den unge Josef, 1892.

Visionären Sachs var emellertid inte nöjd. Han hade hört talas om de stora varuhusen i Amerika och Europa. Genom att gå samman med Stureplans K.M. Lundberg blev Nordiska Kompaniet verklighet två år in på det nya seklet. 1915 kunde varuhuset på Hamngatan så invigas.

Sachs var en passionerad entreprenör. Han var alltid pigg på att introducera kvalitativa och tekniska nyheter i sitt varuhus, exempelvis Sveriges första rulltrappa som stod färdig till invigningen. Affärerna fick gärna expandera utanför Sverige. Allt var möjligt. Faderns rörelse ägnade sig främst åt import. Josef Sachs inte bara såg till att satsa på svensk tillverkning, utan lyckades även exportera svenska produkter. Nyckelorden var kvalitet och omsorg.

Sachs var en djärv ledare och menade att konkurrens är nödvändig medicin mot försoffning. Tvärt emot dem som inte välkomnade varuhuset, insåg han att butikerna i närheten skulle komma att gynnas i och med att utbudet ökade. Synen på marknaden fick Sachs att på ett hotell i Sundsvall 1909 hamna i konflikt med stadsfiskalen. Han hade enligt denne sålt två mattor av orientaliskt snitt utan tillstånd.

I det privata var Sachs en stor samlare av konst och konsthantverk. Han hade svårt att begränsa sitt samlande; helst hade han fyllt ett helt varuhus. I besinningens namn valde han att koncentrera sig på svenskt porslin och svenskt silver. Samlingarna prydde hans hus på Villagatan där han och hans fru Sigrid (född Frænkel) slagit sig ner.

Sachs lämnade vd-posten 1937 men inte viceordförandeskapet i styrelsen, vilket 1944 övergick i ett ordförandeskap han behöll till sitt dödsår 1949.

Författare: Martin Olsson

Martin Olsson är fil. mag. (i bl.a. historia) och arkivarie. Han är även redaktör och delägare i förlaget Anomali.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata