Karlssons klister

Klister. Med hjälp av en åsna och smart marknadsföring tog svenskarna det nya universalklistret till sina hjärtan.

Det finns nog en och annan förälder som i julens krävande övningar tar till en tub svartgulrandigt klister för att få pepparkakshuset att hålla ihop. Och inget ont i det, så länge inte telningarna suger på skorstenen. Klistret har ju använts till så många mer udda grejer än så – lagat både avbitna tänder, spruckna ägg och blödande sårkanter.

Men om det inte hade varit för åsnan Peppo hade det kanske inte blivit någon större affär från början. Biobesökare i hela landet fick tidigt 1920-tal till sin häpnad se en journalfilm där en åsna med plakat gick längst fram i vaktparaden vid Stockholms slott. På plakatet stod det präntat: ”Alla använder Karlsons klister utom jag, för jag är en åsna.” Och voila. Journalfilmen blev Sveriges allra första reklamsnutt. Och nej, åsnan var inte tänkt att medverka i filmen, han låg i bakhåll och travade helt enkelt fram just när SF lät kameran rulla.

Geniet bakom kuppen hette Olow Klärre, generalagent hos företaget Axel Karlson & Co. Han hade vidareutvecklat det klisterrecept som Axel Karlson uppfunnit genom att experimentera ihop celluloidbaserade filmrester med lösningsmedel. Limmet var det första i sitt slag, ett syntetiskt universalklister som kunde limma ihop de flesta material med varandra och som till skillnad från de limsorter som fanns på marknaden (som var gjorda på ben och klibbigt fiskrens) torkade snabbare och höll bättre.

Karlssons klister. Bildkälla: (c) Historisk Bildbyrås samling.

Axel Karlson använde tricket med åsnan när han 1927 reste till Amerika för att lansera sin omtalade produkt, men även om han inledningsvis lyckades väl så gick allt i stöpet i samband med börskraschen två år senare. Axel reste hem till Sverige igen och klistret hamnade i Amerika hos en annan svensk immigrant, Nils Testor, som framgångsrikt marknadsförde det under benämningen ”Crystal Clear Household Cement”.

På hemmaplan var det Olow Klärre som var den verkliga marknadsföringsstjärnan och han lyckades till slut erövra patentet från Axel, som gick vidare mot nya uppfinningar (han är till exempel mannen bakom flytspacklet). Axel tillstod många år senare i en intervju med en veckotidning att han nog i det sammanhanget var den största åsnan av alla.

Annons för Karlssons klister i tidningen Folket i Bild, 1949. Bildkälla: (c) Historisk Bildbyrås samling

Med Olows hjälp blev Karlsons klister oöverträffat. Nöjda användare delade med sig av hur klistret räddat dem ur allsköns jobbiga situationer och man kunde också få läsa om hur schweiziska urmakare limmade sina pyttesmå rubiner på urtavlorna och hur arkeologer vid berömda utgrävningar använde sig av limmet i sitt känsliga arbete. Men trots alla utrop om produktens förträfflighet så är det nog svenskarnas egen slogan som lovar högst: ”När ditt hjärta brister, laga det med Karlsons klister.”

Ur Företagshistoria 2018:4

Text:  Katarina Danielsson, ur boken Svenska Prylar.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata