Karosseribyggarna – en bortglömd svensk fordonsindustri

När både bilismen var ny och det förra seklet ungt fanns det en mängd karosseribyggare i Sverige. På importerade och inhemska chassier byggde de karosserier, många gånger exempel på ett lysande hantverkskunnande. Denna nästan helt bortglömda bilhistoria lyfts nu fram i all sin glans.

Under senare år har det utgivits flera förtjänstfulla böcker om Sveriges biltillverkare, där historien bakom Scania-Vabis, Volvo och Saab ingående har skildrats. Men en annan viktig del av den svenska bilindustrins historia har inte alls fått samma uppmärksamhet. Under bilismens tidigaste decennier fanns det en lång rad företag som tillverkade karosserier. De monterades sedan på både svenska och importerade chassier, och slutresultatet var körklara bilar. Produktionen omfattade allt från dyrbara karosserier avsedda för exklusiva personbilar till enkla flak som monterades på transportfordon.

Om denna en gång blomstrande karosseriindustri finns mycket litet skrivet. För att råda bot på det utkom under våren 2010 boken ”Svenska karosserimakare – berättelsen om ett hantverk” med undertecknad Jan Ströman som författare. Den ges ut av Centrum för Näringslivshistoria i samarbete med Ekerlids Förlag, och bekostas av medel från Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser.

Idén till att ge ut en bok i ämnet svenska karosseribyggare kommer ursprungligen från Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs stiftelse. Han är sedan många år medlem i Automobilhistoriska klubben, Sveriges äldsta veteranbilsklubb. Under åren 1981–2004 var Jan Ströman redaktör för klubbens medlemstidskrift Autohistorica och skrev då en serie historiska artiklar om de mest betydande svenska tillverkarna av karosserier till personbilar.

Ostermans storkund

Utgångspunkten för boken var det material som tidigare publicerats i Autohistorica. Men när Jan Ströman började sitt arbete växte materialet. Författaren hittade mer fakta om de gamla företagen, och fler fotografier. Han valde också att utöka antalet tillverkare och det gjorde att materialet växte i omfång.

En värdefull källa har varit arkivmaterialet från bilfirman AB Hans Osterman, som bevaras av Centrum för Näringslivshistoria. Ostermans beställde under många år ett stort antal karosserier från några av Stockholms bästa karosseritillverkare.

Det har funnits ett hundratal större eller mindre karosseriföretag i Sverige. Författaren har därför begränsat boken till de företag som byggt karosserier till personbilar. Det är på många sätt den intressantaste delen av den svenska karosseritillverkningen, och resultatet av deras arbete har i flera fall erkänts som exempel på verkligt högtstående konsthantverk.

Vagnmakare byggde

I bilismens begynnelse och många år framåt levererade de flesta bilfabrikerna bara rena chassier. Sedan var det märkesagenternas eller köparnas sak att förse dem med lämpliga karosserier.

Detta innebar en ny verksamhet för många av de gamla vagnmakarna från hästvagnstiden. I början av 1900-talet fanns så gott som alla svenska bilfirmor i Stockholm. Därför blev åtskilliga av de tidigaste automobilerna försedda med karosserier från huvudstadens vagnmakare. Dock finns det mycket som talar för att det första kompletta karosseriet tillverkades i Göteborg.

Boken börjar med en internationell utblick. Där beskrivs karosseriernas historia, från det förra sekelskiftets hästvagnsliknade konstruktioner fram till 1930-talets mer eller mindre strömlinjeformade varianter. Kapitlet är skrivet av professor Björn Linn, som förutom sitt bilintresse också har stora kunskaper i designhistoria.

I bokens andra kapitel beskrivs den svenska bilismens utveckling, från 1890-talet fram till omkring 1950. Där placeras karosseritillverkarna in i den svenska bilhistorien. Från den blygsamma starten 1902 upplevde branschen en storhetstid under 1910- och 20-talen, men kom sedan att marginaliseras allt mer för att till slut helt försvinna från personbilsindustrin.

Rikt bildmaterial

Bokens huvuddel beskriver över 15 tillverkares historia, illustrerad med närmare 180 fotografier, av vilka många sällan eller aldrig har publicerats. I bildtexterna finns ofta uppgifter utöver tillverkare, bilmärke och årtal. Det kan exempelvis handla om vem beställaren var, vilka särsklida krav denne hade, och ibland också bilens senare öden. Bilarna var få vid förra seklets början och bland beställarna fanns många av dåtidens kända svenskar. I boken presenteras dessutom några av företagens grundare med biografier.

Boken ”Svenska karosserimakare – berättelsen om ett hantverk” är ett pionjärarbete inom en del av den svenska fordonsindustrin som hittills varit tämligen okänd utanför en liten krets av bilhistoriskt intresserade. På ett populärt och lättillgängligt sätt ger boken en bred bild av svensk karosseribyggnadskonst under fem decennier. Det är vår förhoppning att den inte bara kommer att fängsla de många veteranbilsfantasterna utan även en bredare kulturhistoriskt intresserad läsekrets.

Författare: Jan Ströman

Jan Ströman är frilansjournalist. Han har skrivit i flera svenska facktidskrifter och också medverkat i engelska och amerikanska bilhistoriska publikationer. Artikeln är hämtad från Centrum för Näringslivshistorias tidning Företagsminnen 2010:2.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata