Kreativa förlagsmärken

I Bonnierförlagens arkiv finns en bok med titeln Gerhard Bonniers förlags märke som verkar ha varit en gåva till Gerhard Bonnier 1967. Han var verksam som förläggare och vd för Albert Bonniers Förlag åren 1953–1978. Boken består av ett antal variationer på Albert Bonniers Förlags logotyp ritade med tusch, vattenfärg eller i form av ett broderi. Ett flertal formgivare presenterar här förslag på hur logotypen skulle kunna se ut för bland annat deckare, barnböcker och fackböcker.

Den innehåller även en handskriven och fantasifull saga om en GB (troligen Gerhard Bonnier) som får frågan om varför förlaget inte har någon kreativ logotyp. GB ger sig ut på en resa i Stockholm där han till slut hamnar hos »urformgivaren« med initialerna LdV, som ska kunna hjälpa honom. LdV är inte alls intresserad, men ger honom till slut en lapp som han inte får öppna förrän han kommer tillbaka till kontoret. Väl tillbaka visar det sig att lappen är en vanlig enkel titelsida. En formgivare konstaterar att LdV nog hade rätt:

»Vad behövs egentligen mer än bara det gamla fina namnet – tryckt med vanliga enkla versaler på ett vitt stycke papper?«

Text: Sara Johansson och Mikaela Nordin

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *