Kreativa förlagsmärken

I Bonnierförlagens arkiv finns en bok med titeln Gerhard Bonniers förlags märke som verkar ha varit en gåva till Gerhard Bonnier 1967. Han var verksam som förläggare och vd för Albert Bonniers Förlag åren 1953–1978. Boken består av ett antal variationer på Albert Bonniers Förlags logotyp ritade med tusch, vattenfärg eller i form av ett broderi. Ett flertal formgivare presenterar här förslag på hur logotypen skulle kunna se ut för bland annat deckare, barnböcker och fackböcker.

Den innehåller även en handskriven och fantasifull saga om en GB (troligen Gerhard Bonnier) som får frågan om varför förlaget inte har någon kreativ logotyp. GB ger sig ut på en resa i Stockholm där han till slut hamnar hos »urformgivaren« med initialerna LdV, som ska kunna hjälpa honom. LdV är inte alls intresserad, men ger honom till slut en lapp som han inte får öppna förrän han kommer tillbaka till kontoret. Väl tillbaka visar det sig att lappen är en vanlig enkel titelsida. En formgivare konstaterar att LdV nog hade rätt:

»Vad behövs egentligen mer än bara det gamla fina namnet – tryckt med vanliga enkla versaler på ett vitt stycke papper?«

Text: Sara Johansson och Mikaela Nordin

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata