Lyssna och läs: Raketostens uppgång och fall

Tack vare den speciella förpackningen blev Raketosten en omedelbar succé. Men säg den framgångssagan som varar för evigt.

Raketosten skapades 1947 och blev snart en stor succé! Osten var en s.k. smältost som tillverkas genom att hårdost smälts ned med hjälp av smältsalter till en mjuk konsistens. Metoden uppfanns i Schweiz 1912 och spred sig snabbt. Först i Norden var norska Kavli 1924.

Några år senare kunde Mjölkcentralen (Arla) ta upp tillverkning. Smältosten kom under framstegsoptimismens tid efter andra världskriget att upplevas som den nya tidens ost. När andra ostar hade gammaldags namn som signalerade tradition, kunde smältostar heta Party, Smoky cheese eller Cup-ost.

Men det speciella var förpackningen. Det var Åkerlund & Rausing (Tetra Pak) som tog fram en tub ur vilken man kunde skjuta upp osten underifrån och skära av lagom stora skivor upptill med en vidhängande tråd. Såväl Kavli som Mjölkcentralen lät packa smältost i denna form. Men det var Kavli som kom på den lysande idén att dekorera tuben till en rymdraket, med ett mönster som förde tankarna till USA, och kalla den Raketost.

Raketosten sålde mycket bra under 1950- och 1960-talen, men i mitten av 1970-talet, när månlandningarna var över, började försäljningen dala. Detta trots att jag själv minns hur mina kamrater och jag alltid försökte tjata oss till denna underbara tingest som var både ost och leksak i ett – och enligt min mor också kostade därefter. År 1979 upphörde tillverkningen, och anledningen var alltså att den inte längre var lönsam.

Knappt tio år senare fick Raketosten kultstatus: En förpackning stod uppställd på groggbordet i tv-programmet Nattsudd, T-shirts med Raketost trycktes upp och t.o.m. en tung kulturtidning som Artes kunde i början av 1990-talet införa en helsidesbild av en raketost – förvisso med en koppling till Albertis teori om bildframställning.

Kavli talade om att börja föra den nostalgiska osten i produktion igen, men så blev inte fallet. Detta ska ha berott på att förpackningen var dyr att tillverka och att det bildades för många bakterier på snöret man skar osten med. Och som så ofta går hygien före glädje.

Ur Företagshistoria 2012:1

Text: Edward Blom

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata