”Inplanering av tryckning” står det lite torrt som överskrift på de dokument som åtföljer tygproverna från Mah-Jong. Kontrasten mellan de exakta, lite torra specifikationerna och tygprovernas intensiva färgexplosion kunde inte bli större. Mönstren, materialen och färgerna minner om en tid av omprövningar, ifrågasättanden och radikal debatt. Bara det att kläder för vuxna skulle kunna göras av plysch…
Färgernas namn låter oss också ana tidens ideal: nattblå, plommon, violett, cerise. Kombinationer som några år tidigare hade ansetts som omöjliga blir nu högsta mode. Mode förresten, MahJong hade som mål att avskaffa modeväxlingarna med sina naturliga material och enkla snitt som skulle finnas under lång tid. Företaget skapade sin egen framgångsrika nisch, men fick slutligen upphöra med verksamheten 1976 efter att ha varit verksamt i tio år. Det blev för dyrt att låta sy kläderna i Sverige, och inhemsk produktion var en av Mah-Jongs grundvalar.
Ur Företagshistoria 2014:3
Författare: Linda Israelsson
Dela med dig av dina tankar