Märkeslösa produkter blev eget varumärke

Märkeslösa produkter? Det är när till exempel tandkrämen inte har något märkvärdigt varumärkes namn, utan bara heter Tandkräm. Enkelt och okonstlat, allt fokus på produkten. Detta var den bärande tanken bakom en produktsatsning som Kooperativa Förbundet (KF) lanserade 1979.

De kom med 21 varor som alla hade enkla vita förpackningar, med produktnamnet på en blå platta, och dessutom var billigare än andra jämförbara varor. I KF:s arkiv finns i dag många av dessa märkeslösa produkter – som över tid blev ett starkt
varumärke själva, under begreppet »Blåvitt«. De blåvita produkterna såldes i Konsum och Coop­-butiker till en bit in på 2000-­talet.

Bild: Ur KF:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

I dag berättar dessa föremål, som finns i mängd i KF:s arkiv, om en tid när en kommersiell aktör arbetade för att väcka till liv ett gammalt sparsamhetsideal, samtidigt som konsumtionskulturen växte som aldrig förr, med extrapriser, lockpriser och varumärkesannonser.

Ur Företagshistoria 2020:2

Text: Anders Sjöman

Dela med dig av dina tankar