När blåsorkestern tar ton är det liv och rörelse av flera slag på Kungsgatan i centrala Stockholm. Paradgatan, av fastighetsägarna kallad Stockholms egen Madison Avenue, ter sig som ett perfekt affärsläge när det är dags för en amerikansk gigant att ta sina första steg på svensk mark – lördagen den 27 oktober 1973.
Som om det inte redan framgått för alla närvarande vad som är i görningen kungörs följande budskap via affischerna i skyltfönstret: McDonald’s är i Stockholm.
Vid denna tidpunkt kryllar det knappast av hamburgerrestauranger i Sverige, men hamburgaren – denna den mest amerikanska av rätter – är ändå inte helt okänd i Sverige 1973. Restaurangen Burger-Grill i Helsingborg, för eftervärlden känd som den första svenska hamburgerrestaurangen, slog upp portarna under 1950-talets andra hälft och hade ingen mindre än Prins Bertil på besök vid invigningen. Därtill är de inhemska företagen Max och Sibylla redan i full gång med att i stor skala servera hamburgare till svenska folket – det förstnämnda företaget har hunnit hålla på i fem år. Men invigningen av McDonald’s föregås av en reklamkampanj som stolt proklamerar att ”Bättre hamburgare får du ingenstans”.
Någon kunglighet syns inte till denna oktoberdag, och blåsorkesterns muntra musik till trots blir det ett blandat mottagande för McDonald’s Sverigeetablering. Som svar på statsminister Olof Palmes kritik av Vietnamkriget föregående jul har USA kallat hem sin ambassadör från Stockholm, och i och med det har de svensk-amerikanska relationerna nått en ny bottennotering. Det blåser starka vänstervindar i Sverige, och utanför restaurangen kommer demonstrationer med slagord som ”Föd inte Nixons lakejer” snart att bli vardagsmat. Det ses inte som helt okontroversiellt att en amerikansk snabbmatsjätte nu etablerar sig på svensk mark. För den svenske entreprenören Paul Lederhausen är det säkerligen ändå en högtidsdag.
Han har tagit det första steget som ensam nordisk franchisetagare för en restaurangkedja som han trott stenhårt på från första stund. Och demonstrationerna till trots strömmar kunderna till på Kungsgatan.
Under 1960-talet hade Lederhausen gjort sig ett namn som försäljare av kycklinggrillar av märket Barbecue King. Genom sin generalagentur för denna maskin har han fått tillfälle att besöka USA och med egna ögon se den snabbast framväxande restaurangkedjan i landet, där maträtterna bereds enligt löpandebandprincipen för maximal effektivitet. Han har imponerats av smaken, kundbemötandet, snabbheten och inte minst de låga priserna. Detta sammanfaller med att McDonald’s ivrigt letar efter internationella expansionsmöjligheter, där Sverige utmärker sig som en liten men intressant testmarknad. Det hett eftertraktade franchiseavtalet ror Lederhausen iland den 19 december 1972 vid ett möte på McDonald’s Plaza i Chicago där hamburgerjättens legendariske direktör Fred L. Turner ger sitt förtroende till honom med orden ”You are my man”.
Året innan Sverigeetableringen hade McDonald’s nått en milstolpe genom öppnandet av sin tvåtusende restaurang i världen. När portarna nu slår upp på Kungsgatan är det inte den första etableringen i Europa men väl den första i Norden, och den kommer före andra europeiska länder som Storbritannien, Irland och Spanien. Flaggskeppsprodukten Big Mac lanseras till priset fyra kronor och sjuttiofem öre. Med franchiseavtalet kom åtagandet att öppna fyra restauranger på 36 månader, ett löfte som Paul Lederhausen lyckades infria. År 2015 har McDonald’s cirka 220 restauranger i Sverige och är därmed den största restaurangkedjan i landet.
Ur Företagshistoria, 2015:3.
Författare: Gustav Svensson
Dela med dig av dina tankar