Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1928:1-2 (årgång 2).
Den plats som modet intar i textil- och andra närstående affärsbranscher, är föremål för ständig uppmärksamhet hos ett alltjämt växande antal av dessas utövare, och den dag är ej långt borta, då modet blir vad som kommer att sysselsätta dem mest. Den gamla uppdelningen mellan modevaror och standardvaror försvinner alltmer. Omkastningen är ofta obehaglig och ibland farlig, speciellt i de fall då förmågan att snabbt foga sig efter de nya förhållandena icke förefinnes. Det finns fortfarande fabrikanter av standard\·aror , som äro gammalmodiga nog att tro att modets nuvarande herravälde i sig självt är ett mode och alltså kommer att försvinna. De leva i ”de dårars paradis”. Modet har alltid existerat i en eller annan form, ända tills det numera så vuxit i kraft och betydenhet, att det för närvarande är den dominerande faktorn, icke endast i textilbranschen utan även på en hel del andra områden.
Modet och omsättningen
”Handeln och modet äro intimt förbundna och kunna icke åtskiljas.” Detta påstående är sant och borde vara en för alla uppenbar sanning. Men underligt nog finns det folk som tror att det gives undantag från denna regel även i de branscher, som ha att göra med beklädnad. Vi ha naturliga orsaker till modets växlingar, såsom förändringar i människors vanor, nya upptäckter och uppfinningar, personliga nycker och imitativa instinkter hos människan i gemen.
Men det finnes också en annan orsak, som kan tyckas konstlad, ehuru elen är lika naturlig. Den grundar sig på ekonomisk nödvändighet och kräver framför allt ökad snabbhet i omsättningen. I allt modernt affärsliv är det just detta som tarvas, omsättning, snabbare omsättning och ännu snabbare sådan. Och ständigt växlande moder är just den förnämsta drivfjädern att åstadkomma denna. Medlet är dock inte utan sina risker. Ve elen affär man som inte hinner med de snabba växlingarna utan som blir liggande kvar med för mycket av de varor, det allra senaste modet gjort värdelösa.
Modet – en ekonomisk nödvändighet
Modet är handelns exploatering av det mänskliga begäret efter omväxling. Ekonomisk nödvändighet har tvingat affärsmannen att sätta upp intresset och förkärleken för variation mot det gamla begreppet varaktighet. Försäljningskonst är, i vidaste begrepp, förmågan att få människor att överge sina gamla ägodelar och så ofta som möjligt ersätta dem med nya. Denna princip tillämpades först på gångkläder. Den tillämpas numera på de flesta områden inom industrien. Man ser elen verka inom motorindustri och Iivsmedelstillverkning; grammofoner, film och radioartiklar, pipor och cigarretter, parfymer och tvålar, längden på kvinnans hår såväl som ”den slanka linjen”. Allt kommer under inflytande av denna mäktiga princip. Den har trängt in i arkitekturens kungarike och den börjar spela en betydande roll inom möblerings- och dekorativ konst. Den nya rörelsen inom möbelarkitekturen är alldeles tydligt en moderörelse, och det kommer inte att dröja länge, förrän folk byter möbler lika ofta som kläder.
Myten om ”Dammodet”
I dagspressen orerar man fortfarande om en mystisk ”person”, som kallas Dammodet. Med anledning av vad som sagts förut i denna artikel, tycker kanhända läsaren, att det är på tiden, att vi låter detta bedagade fruntimmer få en tids vila om inte rentav en anständig begravning. I alla händelser är det bäst att affärsmännen icke Iängre tänka på modet i de sa gamla termer. Modern industri, som ju år grundad på omsättning, kan inte längre skänka sin uppmärksamhet åt en illusion. Modet är det obönhörligaste och modernaste faktum att ta hänsyn till i affärslivet. Framgången i affärer kommer i framtiden alt huvudsakligen bero på förmågan att begagna sig av detta faktum. I forna dagar, under denna numera föråldrade höga ”dams” regeringstid, darrade fabrikanter och handlanden för hennes oväntade nycker. Fortfarande finns i modet ett element av spekulation och kommer nog alltid att finnas, och kan endast motverkas av vakenhet, lyhördhet för omdömen och förmåga att rätta sig efter växlande omständigheter. Men med omsättningens alltjämt växande makt över ständigt växlande stilar framtvingas med nödvändighet en metod att organisera de!;sa modets växlingar. Sällan uppstår ett mod händelsevis. Som regel dirigeras det. Även när det tycks framträda som mest spontant, är det så säkert som aldrig det någon som drar i trådarna. Framtidens stora affärssuccéer komma att göras av dem som förstå att antingen förutse eller skapa modet, eller ännu hellre kunna göra bägge delarna samtidigt.
NK skapar stockholmsmodet
Vi göra säkerligen klokt i att här på N. K. på allt sätt hävda elen auktoritativa ställning vi obestridligen intaga som modeskapande faktor gentemot elen fashionabla stockholmspubliken. Vi kunna göra detta så mycket lättare, som man under årtionden vant sig att i N.K. se en exponent för vad som är modernt och ”latest fashion”. Om sålunda en kund – som så ofta händer – skulle framhålla, att elen eller den färgen, som N.K lanserar, icke skulle vara modern eller att i ”Paris går just nu en helt annan nyans” ha vi ingen anledning att falla till föga. Vi både veta, vad som är modernt och latest fashion i både London och Paris och äro själva en tillräckligt starkt modebildande faktor för att vårt ord skall väga tungt i vågskålen.
Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1928:1-2 (årgång 2).
Dela med dig av dina tankar