Monica Lindstedt

Monica Lindstedt (f. 1953) ligger bakom två uppmärksammade affärsidéer från 1990-talet, tidningen Metro och hemserviceföretaget Hemfrid.

Idén till Metro började växa fram efter ett möte 1992 mellan Pelle Andersson, Robert Braunerhielm och Monica Lindstedt. Alla tre hade erfarenhet från tidningsvärlden. Men ingen bank ville ge något lån till det våghalsiga tidningsprojektet. Då vände sig initiativtagarna till Jan Stenbeck som både hade pengar och var beredd att satsa.

Framgång för Metro…

Det första numret av Metro kom ut i Stockholm den 13 februari 1995. Tidningen blev en av de största dagspressframgångarna i världen under 1990-talet med avläggare i bland annat Prag, Göteborg, Budapest, Amsterdam, Helsingfors, Malmö, Santiago, Philadelphia, Zürich, Toronto, Rom och Buenos Aires. Den geniala affärsidén är att distribuera Metro som gratistidning i anslutning till kollektivtrafiken och att utforma tidningen så att man hinner läsa den under resan.

År 2002 kom konkurrenten Stockholm City, som gavs ut av Bonnier, och Schibsteds Punkt.se lanserades 2006 för att sedan läggas ned två år senare. Svenska gratistidningar hade sin topp 2006, 2007 för att sedan minska. Sedan 2008 har gratistidningarnas upplaga legat på omkring 800 000 exemplar.

Den 15 februari 2017, nästan på dagen 22 år efter starten, såldes Metro Sverige till finans mannens Mats Qvibergs investmentbolag Custos för 50 miljoner kronor.

…och Hemfrid

Monica Lindstedt grundade 1995 Hemfrid som säljer hemtjänster till privatpersoner. Hon var pionjär inom denna verksamhet. En intensiv politisk diskussion startade sedan om skatteavdrag borde införas för sådana tjänster. Motståndarna avfärdade idén, som de kallade ”pigavdrag”. En skattereduktion för hemtjänster infördes dock 2007.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata