Monica Lindstedt (f. 1953) ligger bakom två uppmärksammade affärsidéer från 1990-talet, tidningen Metro och hemserviceföretaget Hemfrid.
Idén till Metro började växa fram efter ett möte 1992 mellan Pelle Andersson, Robert Braunerhielm och Monica Lindstedt. Alla tre hade erfarenhet från tidningsvärlden. Men ingen bank ville ge något lån till det våghalsiga tidningsprojektet. Då vände sig initiativtagarna till Jan Stenbeck som både hade pengar och var beredd att satsa.
Framgång för Metro…
Det första numret av Metro kom ut i Stockholm den 13 februari 1995. Tidningen blev en av de största dagspressframgångarna i världen under 1990-talet med avläggare i bland annat Prag, Göteborg, Budapest, Amsterdam, Helsingfors, Malmö, Santiago, Philadelphia, Zürich, Toronto, Rom och Buenos Aires. Den geniala affärsidén är att distribuera Metro som gratistidning i anslutning till kollektivtrafiken och att utforma tidningen så att man hinner läsa den under resan.
År 2002 kom konkurrenten Stockholm City, som gavs ut av Bonnier, och Schibsteds Punkt.se lanserades 2006 för att sedan läggas ned två år senare. Svenska gratistidningar hade sin topp 2006, 2007 för att sedan minska. Sedan 2008 har gratistidningarnas upplaga legat på omkring 800 000 exemplar.
Den 15 februari 2017, nästan på dagen 22 år efter starten, såldes Metro Sverige till finans mannens Mats Qvibergs investmentbolag Custos för 50 miljoner kronor.
…och Hemfrid
Monica Lindstedt grundade 1995 Hemfrid som säljer hemtjänster till privatpersoner. Hon var pionjär inom denna verksamhet. En intensiv politisk diskussion startade sedan om skatteavdrag borde införas för sådana tjänster. Motståndarna avfärdade idén, som de kallade ”pigavdrag”. En skattereduktion för hemtjänster infördes dock 2007.
Dela med dig av dina tankar