Motala verkstad

Det äldsta ännu existerande verkstadsföretaget i Sverige är Motala Verkstad, grundad 1822 av Baltzar von Platen för att tillverka utrustning till Göta kanal.

Skotten Daniel Fraser stod för den tekniska ledningen och tillsammans med brittiska ingenjörer och arbetare bidrog han till att modern industrikompetens fick spridning i Sverige.

Motala Verkstads storhetstid påbörjades 1843 när Otto Carlsund inledde en 27-årig chefsperiod här. Han omvandlade det problemtyngda företaget till en framgångsrik verkstadsindustri som bland annat tillverkade landets första propellerfartyg 1846. Motala Verkstad blev också en stor tillverkare av ånglok, det första 1862. För att klara bygget av större fartyg drev företaget även varv vid kusten, bland annat i Norrköping och Göteborg.

Motala Verkstad blev så berömt att den franske författaren Jules Verne lät företaget bli leverantör av rammen till u-båten Nautilus i romanen En världsomsegling under havet, 1870.

Ångloket   Utdockning år 1892. Närmast i bild ses s/s Venus byggd vid Motala verkstad år 1873.
Bild 1. Ångloket ”Carlsund”, det första MV-tillverkade loket 1861 – levererades 1862 till gruvbolaget Vieille Montagne i Åmmeberg. Finns idag vid Motala Industrimuseum.
Bild 2. Utdockning år 1892. Närmast i bild ses s/s Venus byggd vid Motala verkstad år 1873.

Motala Verkstad år 1873, fartyget   Sjösättning av Wermdö II, 21 mars 1896.
Bild 3. Motala Verkstad år 1873, fartyget ”Holmsund” till vänster levererades samma år. I förgrunden syns dragfärjan som användes för persontransporter över kanalen.
Bild 4. Sjösättning av Wermdö II,  21 mars 1896.

Dela med dig av dina tankar