Motbokens premiär i Stockholm år 1914 och titeldiskussioner

I Bonnierförlagens arkiv återfinns bland annat ett album med tidningsklipp av »Artiklar i skilda ämnen över uppmärksammade händelser i in- och utlandet, bemärkta personer m.m.« Albumet verkar ha satts ihop av en Ernst Forsberg, som skrivit ett förord och en prydlig innehållsförteckning över artiklar från 1910-talets stora händelser.

Ovan ses en illustration av motbokens premiär i Stockholm i slutet av februari 1914. DN skriver i sin rapportering om premiären att den »förlöpte utan kravaller och att maskineriet genast gick oklanderligt«. Den utsände reportern beskriver en högtidlig känsla när han mot uppvisande av sin motbok rekvirerade en liter renat brännvin:

»[…] som nu, efter genomgången förrättning, var min, verkligen min, min på ett helt annat sätt än någon liter förut varit det. Det kändes nästan som när man varit och deklarerat eller röstat i fullmäktige. « En kvinna som under besöket försökte få köpa alkohol blev avvisad, vilket inte var så oväntat med tanke på att inga motböcker vid den här tidpunkten hade utfärdats till kvinnor. »Det finns nämligen skäl att iaktta större försiktighet med dem«, skriver tidningen.

Längst bak i boken med klipp återfinns artiklar angående den »kvinnliga titelfrågan«. DN utlyste 1911 en tävling om vilken enhetlig titel de vanliga kvinnotitlarna »fröken« och »fru« skulle kunna ersättas med. Det fördes vid denna tid en debatt om att titlarna var gammeldags och inte en passande beskrivning för den moderna kvinnan. Författaren och debattören Frida Stéenhoff skriver i en opinionsartikel i januari 1911 att:

»Kvinnans titlar ha varit ett understrykande af att mannen och hon själf icke ha betraktat henne i första hand såsom människa. Men jag tror att jag rätt tolkar nutidskvinnans innersta vilja om jag säger att hon icke längre kan finna sig i att värdesättas hufvudsakligast eller öfvervägande som könsmotsats«.

Frida Stéenhoff blev en av medlemmarna i den prisnämnd som skulle bedöma tävlingsbidragen. Illustrationen på bilden är en vad man får förmoda satirisk kommentar till titelfrågan, där de olika kvinnotyperna beskrivs i relation till män. Så hur gick det då med tävlingen? Det pris på 100 kr som skulle tilldelas vinnaren delades i slutändan av två män som föreslagit »madam« respektive »midam«. Prisnämnden argumenterade dock för att »fru« borde kunna användas för både ogifta och gifta kvinnor, samt att kvinnliga yrkestitlar borde få större genomslag.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata