När NK i Stockholm första gången telefonerade till NK i Paris

Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1928:3 (årgång 2).

En historisk händelse.

Den 24 mars hade NK sitt första telefonsamtal med sitt eget inköpshus i Paris och kunde kontrollera att dagens mode hos NK i Stockholm också var dagens mode i Pa­ris.

Samtalet var det första som en svensk firma haft med den stora modecentralen Paris och alltså en historisk händelse icke bara för NK. Det för­tjänar för övrigt att noteras, att samtalet kom inom 4 mi­nuter efter del beställts och hördes lika tydligt som om man telefonerat inom N.K. Och del gjorde man ju fak­tiskt, fastän man rörde sig över en halv kontinent. Bil­derna här bredvid visa huru det såg ut vid telefontrådar­nas båda ändpukter.

Från. vänster till höger: fru Hamilton, direktör Sachs, disponent Jakobsson och fröken Wadstrand. Bild ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1928:3 (årgång 2) hos Centrum för Näringslivshistoria.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata