Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1962:2 (årgång 36).
Vi möter en alltmer hårdnande konkurrens i detaljhandeln och vi märker att detaljisterna söker övertrumfa varandra i att vara bäst.
Vårt företag vill naturligtvis ha ett ord med i laget – vi är inne i en stor omvandlingsprocess, inte bara när det gäller det rent tekniska (nya lokaler, nya avdelningar, nya eleganta inredningar) utan även när det gäller sättet att sälja.
Vi vill göra allt för att hjälpa kunden att köpa. Kunderna ställer stora krav på oss – de har stora fordringar på vårt sortiment (”NK har det”), på vår distribution (”NK gör det”), på vår service i stort (”NK kan det”).
Allt detta innebär att vi i många avseenden måste tänka om. Morgondagens NK-kund skall på de flesta avdelningar ges ökad frihet att välja köpsätt. De kunder som vet vad de vill ha skall ha möjlighet till nära kontakt med varan, kunna ta den med sig till en fast bemannad punkt för emballering och betalning.
Naturligtvis skall våra kunder på samtliga avdelningar kunna få råd och hjälp ( =personlig betjäning). Dessa två försäljningssätt kommer att kallas SJÄLVVAL respektive KÖPRÅD.
I praktiken kommer de två försäljningssätten att variera, från avdelning till avdelning. På vissa avdelningar kan det vara lämpligt med kassor dit kunderna tar med sig varan och betalar oavsett om de har haft kontakt med en av våra säljare- rådgivare eller inte. På andra avdelningar kan det däremot vara motiverat att som nu låta alla transaktioner tas om hand av en säljare eller i varje fall avslutas av en säljare. Den praktiska utformningen måste skräddarsys från avdelning till avdelning. Vissa varor passar för KÖPRÅD, andra för SJÄLVVAL.
Dela med dig av dina tankar