Obs! Vårby – den största stormarknaden i Europa

Mitt under 1950-talets intensiva utbyggnad av de kooperativa varuhusen – som främst hängde samman med den ändrade bebyggelsestrukturen, den ökade köpkraften och den växande bilismen – satsade kooperationen också på stormarknader.

Som föregångare till dessa hade Konsum Stockholm utvecklat storköpsbutiker med försäljning av storförpackningar. Dessa enheter – som sålde storpack av torra dagligvaror till låga priser – var lokaliserade till Farsta, Bromma och Gröndal. Inom Konsum Stockholm hade man också sedan några år diskuterat en externetablering och därför förvärvat en tomt i Vårby redan 1959.

Dubbelt så stor som nästa största

Den kooperativa satsningen på stormarknader bidrog till att kooperationen på kort tid tog ledningen också på detta område. Den i december 1963 invigda gigantiska Obs!-enheten i Vårby – som fick en dubbelt så stor säljyta som den något tidigare invigda Wessels vid Jägersro – byggde på idéer om enkel byggnad och inredning, fullständigt självbetjäning och hela Stockolmsregionen som målområde.

Framgången med Obs! i Vårby som följde berodde på flera faktorer. Utan tvekan var prisfrågan mest i fokus eftersom enheten tillämpade 10 à 15 procent lägre priser än de gängse butikerna och fungerade som lågprisvaruhus. Enheten var därför mycket uppmärksammad från flera håll.

Varusortimentets sammansättning betydde även mycket. Dagligvaror utgjorde stommen, men specialvaror som rörde hus, hem och fritid fick också en mycket stor plats. Kundernas ökade fritid krävde utrustning i betydligt större utsträckning än tidigare.

Säljformen på Obs! förenklades till ytterlighet och enheten kompletterades sedermera också med en drive-in-försäljning utanför huskroppen.

Inget lager, men bra öppettider

En annan nyhet var att stormarknaden inte hade några större lager utan nästan alla varor var tillgängliga för kunderna. Varorna gick direkt till prismärkningen och placerades därefter i säljlokalen. Den enklare inredningen hade inte mjuka mattor och speglar som i de mer eleganta varuhusen.

Obs! i Vårby följdes inom kort av ytterligare etableringar av Konsum Stockholm och andra föreningar. 1964 öppnades ett Obs-varuhus i utkanten av Västerås som fick tillstånd att hålla öppet mellan klockan 12 och 20 måndagar till fredagar och mellan 9 och 15 på lördagar. Öppethållandet syntes passa medlemmarna väl, eftersom nästan halva försäljningen skedde under dagens två sista timmar.

Den fortsatta utvecklingen

Under andra hälften av 1960-talet var man dock försiktig med stormarknadsetableringarna och endast sju enheter anlades. Av dem kan nämnas stormarknader på Hisingen i Göteborg, i Örebro och i Rotebro norr om Stockholm. Etableringarna utanför stadskärnorna begränsades till en början av en eftersläpande bilism, både vad gällde bilinnehav och bilanvändning. De följande åren ökade dock antalet stormarknader så att 1973 hade kooperationen 18 enheter och de privatägda Wessels och Bra Stormarknader 6 och 7 enheter.

För forskningen återstår att visa hur stormarknaderna drev fram etableringen av sådana säljapparater som IKEA i Kungens Kurva (1965) respektive Gekås i Ullared (1963).

Författare: Hugo Kylebäck

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata