Örjan Andersson

Jeansprofessorn Örjan Andersson

Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Sedan H&M köpte företaget 2010 har Örjan fortsatt att starta nya klädmärken.

Den tystlåtne entreprenören med det stora skägget. Så brukar han beskrivas, Örjan Andersson. Uppvuxen i Hägersten söder om Stockholm blev han tidigt intresserad av kläder och mode. Intresset för jeans väcktes redan i skolan, men faktiskt av misstag. Örjan fick en praoplats på JC, trots att han helst hade velat praktisera i en sportbutik.

JC skulle dock passa Örjan utmärkt och han blev kvar som försäljare i över 10 år. Under den tiden försökte han lära sig allt han kunde om jeans, alltifrån materialkunskap och design till hur tillverkningsprocessen fungerade.

Startade seconhand butik

I början av 2000-talet bestämde sig Örjan Andersson för att pröva vingarna. Han hade under en längre tid funderat på att starta egen verksamhet. När han fick tips om en gammal tobaksaffär på Lilla Essingen i Stockholm som var ledig slog han till. I den gamla lokalen öppnade han second-hand butiken Weekend. Namnet kom av att butiken bara hade öppet på söndagar.

Det här var under en tid då second-hand fortfarande var någonting nytt i Stockholm. Dessutom var det en stor chansning att öppna butik på Lilla Essingen, en bra bit från stadens centrum. Butiken blev snabbt en succé och kunderna vallfärdade.

Etablering i city

Örjan Andersson byggde vidare på sitt koncept. Ett par år senare, 2002, slog han upp portarna till sin första butik i centrala Stockholm. Butiken hette nu Weekday och låg på Olofsgatan. I efterhand har Örjan beskrivit öppnandet som en av de mest nervösa stunderna i sitt liv.

Startar Cheap Monday

Den nya butiken hade ett brett utbud av second-hand, men även kläder från en rad svenska och utländska modeskapare som var svåra att hitta på andra ställen. Men kunderna ville ha mer och efterfrågade kläder med en lägre prislapp. Örjans lösning blev att starta klädmärket Cheap Monday med fokus på billiga och snygga kläder. Medan märkesjeans från andra tillverkare kostade närmare 1000 kr paret såldes ett par från Cheap Monday för 400 kronor. I och med Cheap Monday fick Örjan användning för de kunskaper han tillägnat sig under åren på JC. Cheap Monday blev en stor försäljningssuccé som lyfte hela butiksverksamheten och inom bara några år hade Weekday butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Weekday köps upp av H&M

Weekday var under några år ett av Sveriges trendigaste klädmärken. Örjan Andersson saknade dock entreprenörskapet och när klädjätten H&M visade intresse bestämde sig han och övriga delägare för att sälja företaget. H&M köpte 60 procent av Weekday 2008 och resterande 40 procent två år senare. Örjan stannade kvar på företaget på frilansbasis innan han 2011 tog steget och startade sitt nya jeansmärke ”Örjan Andersson”.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata