Gevalias koncept med ”oväntat besök” har kommit att bli en av svensk reklamhistorias mest välkända. Kampanjen såg dagens ljus 1985 och har sedan dess presenterats i en mängd variationer – bland annat i form av en trojansk häst.
Grundidén till kampanjen bygger på svenskarnas tradition att alltid bjuda på en kopp kaffe när de får besök i hemmet. 1985 kom den första och numera klassiska annonsen där ett stort fartyg lägger till vid en liten kobbe. Under slutet av 1980-talet publicerades fyra, fem nya annonser per år på samma tema. Det banbrytande förslaget hade först mött starkt motstånd internt i företaget. ”Man kan väl inte ha en annons för kaffe utan att visa kaffe? Utan att visa människor som dricker kaffe?” Några trodde dock så starkt på idén att den genomfördes.
I slutet av 1980-talet gjordes försök att överföra reklamen till biograferna, men det blev aldrig riktigt lyckat. I stället siktade företaget in sig på det senaste – reklam i tv. 1991 lanserades Gevalias första tv-reklam ”Atleten”. Den visar en man som styrketränar hemma i sin lägenhet och lyfter en väldigt tung skivstång. Golvet ger vika, han brakar rakt genom golvet och gör ett oväntat besök hos granntjejen i våningen under som sitter och fikar. Filmen blev en omedelbar succé.
Under 1990-talet utvecklades konceptet till att även innefatta installationer av olika slag, främst på centrala platser i våra större städer. Mitt under julrushen 1995, sattes tre olika installationer upp i centrala Stockholm: ett litet privatflygplan som landat på den så kallade Svampen på Stureplan, en tunnelbanevagn som var halvvägs på väg upp från underjorden på Norrmalmstorg och en luftballong som fastnat i glasstatyn på Sergels Torg. Det togs även fram material för butiksdemonstration. I arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria finns till exempel förpackningar med en trojansk häst i papp som kan byggas ihop för att illustrera det oväntade besöket. Den trojanska hästen ingick också i en av alla annonsvarianter på samma tema.
Enligt Gevalia själva har den här lyckade reklamidén från 1985 gjort att kaffemärket numera uppfattas som ett mer intressant och vågat varumärke. Efter en tids uppehåll gjorde reklamkonceptet comeback 2017, med en något utvecklad variant av den första reklamen med båten vid kobben.
Ur Företagshistoria 2018:2
Text: Sara Johansson
Dela med dig av dina tankar