Oväntat besök

Gevalias koncept med ”oväntat besök” har kommit att bli en av svensk reklamhistorias mest välkända. Kampanjen såg dagens ljus 1985 och har sedan dess presenterats i en mängd variationer – bland annat i form av en trojansk häst.

Grundidén till kampanjen bygger på svenskarnas tradition att alltid bjuda på en kopp kaffe när de får besök i hemmet. 1985 kom den första och numera klassiska annonsen där ett stort fartyg lägger till vid en liten kobbe. Under slutet av 1980-talet publicerades fyra, fem nya annonser per år på samma tema. Det banbrytande förslaget hade först mött starkt motstånd internt i företaget. ”Man kan väl inte ha en annons för kaffe utan att visa kaffe? Utan att visa människor som dricker kaffe?” Några trodde dock så starkt på idén att den genomfördes.

I slutet av 1980-talet gjordes försök att överföra reklamen till biograferna, men det blev aldrig riktigt lyckat. I stället siktade företaget in sig på det senaste – reklam i tv. 1991 lanserades Gevalias första tv-reklam ”Atleten”. Den visar en man som styrketränar hemma i sin lägenhet och lyfter en väldigt tung skivstång. Golvet ger vika, han brakar rakt genom golvet och gör ett oväntat besök hos granntjejen i våningen under som sitter och fikar. Filmen blev en omedelbar succé.

Under 1990-talet utvecklades konceptet till att även innefatta installationer av olika slag, främst på centrala platser i våra större städer. Mitt under julrushen 1995, sattes tre olika installationer upp i centrala Stockholm: ett litet privatflygplan som landat på den så kallade Svampen på Stureplan, en tunnelbanevagn som var halvvägs på väg upp från underjorden på Norrmalmstorg och en luftballong som fastnat i glasstatyn på Sergels Torg. Det togs även fram material för butiksdemonstration. I arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria finns till exempel förpackningar med en trojansk häst i papp som kan byggas ihop för att illustrera det oväntade besöket. Den trojanska hästen ingick också i en av alla annonsvarianter på samma tema.

Enligt Gevalia själva har den här lyckade reklamidén från 1985 gjort att kaffemärket numera uppfattas som ett mer intressant och vågat varumärke. Efter en tids uppehåll gjorde reklamkonceptet comeback 2017, med en något utvecklad variant av den första reklamen med båten vid kobben.

Ur Företagshistoria 2018:2

Text: Sara Johansson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata