Pär Svärdson

Pär Svärdson är en av pionjärerna inom svensk e-handel. Under slutet av 1990-talet var han en av de som tidigast identifierade näthandelns potential och förutsåg dess tillväxtmöjligheter.

– – –
DENNA TEXT INGÅR I ETT SAMARBETE MED FÖRETAGENS HISTORIA I UPPSALA.
– – –

Pär Svärdsons liv som entreprenör började i hemma i köket. Året var 1997 och Pär satt tillsammans med några av sina kollegor från konsultföretaget Accenture, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzen, och spånade på möjliga affärsidéer. På listan över hundra tänkbara idéer föll man för idé nummer 101: att sälja böcker på nätet till låga priser.

Nätbokhandel med låga priser

Detta blev starten till nätbokhandeln Adlibris. Pär Svärdson, född 1969, kom att leda företaget i tio års tid. Svärdson efterträddes av Magnus Dimert. Företaget, som sedan 2005 ägs av Bonnierkoncernen, är numera Nordens största bokhandel med över 10 miljoner titlar i sortimentet.

Startade apotek på nätet

Men Pär Svärdsons tid som företagsledare inom näthandelsbranschen var ingalunda över. Tillsammans med några av kollegorna på Adlibris köpte han apoteket Apotea.se (före detta Familjeapoteket) av Sjätte AP-fonden. I likhet med Adlibris har Apotea inte någon fysisk butik utan all försäljning sker på nätet. Leveranserna sker från företagets olika lager, där huvudlagret finns i Morgongåva utanför Uppsala. Sortimentet är heltäckande och innehåller både receptfria och receptbelagda läkemedel.

Avreglering öppnade nya möjligheter

Konceptet är detsamma som för Adlibris, att sälja samma produkter som i specialbutikerna men till ett lägre pris. Att det överhuvudtaget var möjligt att lansera ett apotek över nätet beror på omregleringen av apoteksmarknaden 2010. Före år 2010 hade statliga Apoteket monopol på att sälja läkemedel.

Prisat entreprenörskap

Pär Svärdson blev 2015 nominerad till SvD:s ”Årets affärsbragd 2015”. Nätapoteket Apotea fick häromåret utmärkelsen ”Årets nätbutik 2014”.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata