Pepparkaksfabriken Pricks

Pricks framgångssaga började med två unga killar som träffades på en kommunal hushållskurs och började baka och sälja pepparkakor och bröd tillsammans. Med hög kvalitet och innovativ reklam erövrade de fikasugna svenskar.

– – –
DENNA TEXT INGÅR I ETT SAMARBETE MED FÖRETAGENS HISTORIA I UPPSALA.
– – –

Allt började med två unga killar, Rune Löfgren och Sigge Eriksson, som hamnat i dåtidens arbetsmarknadsåtgärd – hushållskurs för unga män. De fann varandra och kläckte en idé, att baka pepparkakor med längre hållbarhet. Sagt och gjort, 1933 grundandes företaget Pricks. Namnet kom sig av pepparkaksformen såg ut som en måltavla samt att idén var ”Mitt i prick”.

”Mitt i prick”. Bildkälla: Digitalt museum.

Affärerna går bra och 1944 öppnas pepparkaksfabriken på Hantverksgatan i Tierp.

Pricks blev en framgångshistoria tack vare hög kvalitet på produkterna och innovativ reklam. Pricks-bussarna var både marknadsföring och leveransmetod. Bussarna levererade pepparkakorna till återförsäljare samtidigt som de var reklampelare. Som pricken över reklam-iet så bar bussarnas chaufförer pepparkaksfärgade uniformer.

Bild ur Pricks/Switsbake int AB deposition hos Företagens historia i Uppsala.

Grundarna Sigge Eriksson och Rune Löfgren hade en väldigt modern och intressant ledarstil, bland annat började de arbetsdagarna med en promenad på anläggningarna och diskussioner om det dagliga arbetet. Man ville upprätthålla nära förhållande till både produktion och anställda. Olika insatser gjordes för att öka personalens trivsel och man arbetade med CSR.

Rune Löfgren och Sigge Eriksson – VD i bageriet på Pricks, utan årtal. Foto: Sture Carlsson. Bild ur Fotograf Sture Carlssons arkiv hos Företagens historia. Public Domain Mark.

I drygt sjuttio år försåg Pricks svenskarna med pepparkakor. Under årens lopp bytte företaget ägare vid flertal tillfällen. I och med Switsbakes uppköp flyttades produktionen och varumärket Pricks lades ner.

Text: Margarita Feldman

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata