Pricks framgångssaga började med två unga killar som träffades på en kommunal hushållskurs och började baka och sälja pepparkakor och bröd tillsammans. Med hög kvalitet och innovativ reklam erövrade de fikasugna svenskar.
– – –
DENNA TEXT INGÅR I ETT SAMARBETE MED FÖRETAGENS HISTORIA I UPPSALA.
– – –
Allt började med två unga killar, Rune Löfgren och Sigge Eriksson, som hamnat i dåtidens arbetsmarknadsåtgärd – hushållskurs för unga män. De fann varandra och kläckte en idé, att baka pepparkakor med längre hållbarhet. Sagt och gjort, 1933 grundandes företaget Pricks. Namnet kom sig av pepparkaksformen såg ut som en måltavla samt att idén var ”Mitt i prick”.
Affärerna går bra och 1944 öppnas pepparkaksfabriken på Hantverksgatan i Tierp.
Pricks blev en framgångshistoria tack vare hög kvalitet på produkterna och innovativ reklam. Pricks-bussarna var både marknadsföring och leveransmetod. Bussarna levererade pepparkakorna till återförsäljare samtidigt som de var reklampelare. Som pricken över reklam-iet så bar bussarnas chaufförer pepparkaksfärgade uniformer.
Grundarna Sigge Eriksson och Rune Löfgren hade en väldigt modern och intressant ledarstil, bland annat började de arbetsdagarna med en promenad på anläggningarna och diskussioner om det dagliga arbetet. Man ville upprätthålla nära förhållande till både produktion och anställda. Olika insatser gjordes för att öka personalens trivsel och man arbetade med CSR.
I drygt sjuttio år försåg Pricks svenskarna med pepparkakor. Under årens lopp bytte företaget ägare vid flertal tillfällen. I och med Switsbakes uppköp flyttades produktionen och varumärket Pricks lades ner.
Text: Margarita Feldman
Dela med dig av dina tankar