Planmonopolet

En av de mest omdebatterade regleringarna av handeln under senare decennier har varit planmonopolet, alltså kommunernas möjligheter att styra etableringen av butiker.

Genom 1947 års byggnadslagstiftning fick kommunerna vidgade möjligheter att besluta om och var nya butiker fick byggas och vilken typ av handel de skulle bedriva. Detta kom att kritiseras för att det hämmade konkurrensen inom handeln, bl.a. genom att stora, etablerade handelskedjor lättare kunde få tillstånd att etablera en butik än nya aktörer.

1992 förändrades lagstiftningen, på initiativ av den borgerliga regeringen, så att kommunerna fick mindre möjligheter att styra vilken form av butik som kunde få etableras. 1997, då socialdemokraterna återkommit till makten, återinfördes i huvudsak de tidigare bestämmelserna. Frågan om planmonopolets omfattning är alltjämt aktuell i den politiska debatten och Konkurrensverket har föreslagit att planmonopolet ska inskränkas.

Författare: Handelns historia

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata