Roger Stighäll och Robert Lindström, North Kingdom (2003)

Få kommunikationsbyråer lyckas snabbt. De flesta kämpar och sliter i många år innan de når framgång, om de någonsin gör det. Men för Roger Stighäll och hans partners på North Kingdom från Skellefteå gick allt fort. Ett år efter starten vann de två guldlejon i reklambranschens prestigefyllda tävling i Cannes 2004. Och erbjudanden kom från hela världen.

– – –
DENNA TEXT INGÅR I ”ENTREPRENÖRER UNDER 150 ÅR”, ETT SAMARBETSPROJEKT MED IVA ENTREPRENÖRSAKADEMIN.
– – –

År 2004, ett år efter att Roger Stighäll startat North Kingdom ihop med Robert Lindström och David Eriksson, vann deras film och sajt för telefonoperatören Vodafone flest priser i den årliga reklamgalan i Cannes. Nu började det ringa internationella kunder som gärna ville träffas – och de fick då lära sig hur man reste till Skellefteå, långt norrut i Sverige.

Roger, född 1973, och Robert, född 1976, var samkörda sedan de spelat ihop i fotbollslaget Sunnanå SK under tonåren. Båda åkte till Florida i USA på 1990-talet för att studera och spela fotboll. Robert valde att studera grafisk design för att jobba i reklamvärlden, men Roger hade en annan väg utstakad.

”Jag läste internationell ekonomi i Florida och var på väg till en anställningsintervju på Morgan Stanley. Jag kunde ha blivit något slags börsmäklare. Men pengar är känsligt och internet var nytt, hett och framtiden. Så jag tog jobb på en snabbväxande webbyrå i Boca Raton i Florida i stället. Där lärde jag mig digital kommunikation från grunden. Men när byrån såldes och min mormor var döende i Sverige flyttade jag hem efter sex år i USA”, säger Roger.

Tillbaka i Skellefteå 2000 ville Roger fortfarande fortsätta i kommunikationsbranschen och fick jobb på Paregos, en byrå som jobbade med digital kommunikation. Där arbetade även hans gamla kompis Robert som återvänt till Sverige två år tidigare.

”I USA hade jag läst grafisk design och var då inriktad på reklambyråvärlden. Efter hemkomsten gick jag två år på ingenjörsutbildningen grafisk teknologi i Borlänge och studerade också grafisk formgivning på distans innan jag hamnade på Paregos. När jag upptäckte vad man kunde åstadkomma med programmet Flash insåg jag möjligheterna med Internet och blev helt såld på webbdesign,” berättade Robert i en intervju hösten 2003.

Att jobba med webbaserad kommunikation låg helt rätt i tiden. Efter de tidiga pionjäråren i slutet av 1990-talet, med ”internetbubblor” och ”dot-com-krascher” hade webbmarknaden mognat och allt fler företag gjorde nu seriösa webbsatsningar. Det var de företagen som Paregos hade som kunder. Men Roger och Robert tyckte samtidigt att Paregos fokuserade för mycket på business, att få in uppdragen och pengarna, och inte lika mycket på det kreativa arbetet i uppdragen. Så när Paregos började minska personalstyrkan av ekonomiska skäl bestämde sig Roger och Robert för att starta eget.

Målet var att skapa ett företag där man inte i första hand räknade antalet nedlagda timmar vid fakturering av jobb, utan la den tid och energi som krävdes på varje uppdrag. Roger mindes den första tiden: ”Det är bra om man samtidigt kan hålla nere risken. Vi jobbade hemifrån till och med. Fick starta eget-bidrag, och via bekantskapskretsen kände jag en revisor som kunde hjälpa till. Vi började i det lilla.”

I den första affärsplanen stod det att det nystartade företaget skulle vara underleverantör till större byråer. Det var inte ovanligt i branschen att mindre byråer anlitades av större webbyråer för att förmedla idéer de redan sålt in till en kund. Men så blev inte fallet. Det lilla nystartade företaget fick snart egna kunder. Efter en tid anslöt även David Eriksson, en annan gammal kompis från fotbollslaget. De döpte sin nystartade reklam- och kommunikationsbyrå till North Kingdom, en anspelning på hur långt norrut Skellefteå låg i landet, och en liten markering mot framför allt huvudstadens reklambyråer.

Många branscher i Sverige kan sägas vara fokuserade runt huvudstaden Stockholm. Det är landets störstas stad och det är här de flesta storföretagen har sina huvudkontor. Det har lett till att kommunikationsbranschen på många sätt kan vara den mest Stockholmscentrerade av alla branscher. Enligt vissa uppskattningar finns 70–80 procent av branschen i Stockholm, ca tio procent i Göteborg och resterande tio, tjugo procent är fördelade över landet.

Skellefteå förknippades dessutom nästan uteslutande med gruvor och tung industri, och möjligtvis hockey. Där fanns nu ett gäng som utropat sig till det ”nordliga kungariket”, som gjorde webbdesign och marknadskommunikation inom digitala medier – och som redan första året vann globala priser, med sina uppdrag för en stor internationell kund.

Vodafone. Foto: North Kingdom.

På Paregos hade Robert nämligen varit inblandad i ett jobb åt den engelska telekomoperatören Vodafone ihop med andra byråer. Nu hörde de av sig från Vodafones huvudkontor i London och ville jobba med honom igen. Att den lilla uppstickaren North Kingdom tog med sig en kund från sin tidigare arbetsgivare kunde ha väckt ont blod – men Paregos var okej med situationen. Under tiden hade Paregos nämligen fått in svenska telekomjätten Telia som storkund, och de kunde ändå inte ha två kunder i samma bransch. Nu fick North Kingdom uppdraget att göra Vodafone Future Vision, en webbsajt med en framtidsvision av vad mobil kommunikation skulle kunna betyda i framtiden. Ordern från Vodafone gick ut på att ta fram grundidén till hur webbplatsen skulle se ut, designa den samt göra programmering och produktion.

Men stor kund behöver inte betyda stor budget, och i filmen agerade bland annat Rogers pappa och en hårfrisör i staden. Vodafone var ändå mer än nöjda. Ännu mer nöjda när filmen fick priser i Cannes. Men när Vodafone ringde och berättade om det satt Roger och åt en hamburgare – inte i Cannes utan på Frasses i Skellefteå.

Första året omsatte den nya byrån fem miljoner kronor. När Roger 2021 blickade tillbaka på de första åren konstaterade han att ”man ska ha flyt”, men fortsatte sen:

Att vi gjorde bra projekt var nyckeln. Vi växte snabbt kring det digitala och webben. Plötsligt hörde alla av sig. Vi skojade och sa att vi inte lyfter luren om det inte handlar om ett miljonjobb. Men då ökade även pressen att leverera med kvalitet.

Kunderna var storföretag med kända namn och varumärken, som Google, Disney, Netflix, Lego och Adidas.  Många av dem låg också i USA, så det blev många sena kvällsmöten för de allt fler anställda för att kunna matcha tidsskillnaderna till USA:s öst- och västkust.

Byrån behöll sitt huvudkontor i Skellefteå, men öppnade också kontor i Stockholm 2005. Ett tag hade de även kontor i Los Angeles. ”Vi öppnade där 2013. Men vi gjorde faktiskt mindre business med Netflix och Google när vi hade kontor där. Utländska kunder åker lika gärna till Skellefteå, om de ändå ska resa.” Kontoret i Los Angeles lades ned när coronapandemin kom 2020.

Roger ansåg att byråns nordsvenska arv format både värderingar, arbetskultur och förhållningssättet i affärer. Man kunde skapa närmare relationer med kunderna, tyckte han. En byrå i Stockholm kunde kanske ta med sig kunderna till nattklubbarna vid Stureplan. I Skellefteå kunde de få uppleva isracing, snöskoterturer, midnattssol och renar.

”En annan fördel med att finnas utanför Stockholm är att det inte är samma konkurrens om talang. Du kan bygga en bättre stomme av medarbetare över tid. I storstäderna tittar alla ängsligt på varandra och folk byter jämt jobb. Vi som är utanför fokuserar mer på det som är vår grej.”

Men vissa förhållningssätt till arbetet tyckte Roger gällde oavsett att byrån nu råkade ligga i Skellefteå: ”Vi jobbar över alla gränser och kompetenser, i stället för lyfta fram vårt eget ego. Vi jobbar med små och stora varumärken ihop med andra byråer. Det brukar kunna bli intressant. Så släpp prestigen. Våga ifrågasätta även om kunden är Nike. Det är bättre än att bara nicka hela tiden.”

Sedan fanns det så klart nackdelar med en byrå som låg där North Kingdom låg. Allra högst på företagets önskelista låg därför – bättre järnvägsförbindelser.  ”Vi har haft anställda som bor i Umeå och Luleå, men de orkar pendla i högst ett år. Snabbare förbindelser mellan städerna och Skellefteå skulle betyda mycket”.

Sedan North Kingdom startade har Skellefteå som stad blivit mer internationell. Att batteritillverkaren Northvolt bestämt sig för att bygga en stor batterifabrik i staden hade definitivt påskyndat utvecklingen.

”Det bidrar till utveckling och vi får fler inflyttare. Nu finns det restauranger på hög nivå. Skellefteå är lite coolt plötsligt. Hotellen är fullbokade. Och det är mycket internationell inflyttning. Det är jättebra även för oss,” sa Roger.

Vad hände sen?

North Kingdom har idag runt 50 anställda och har kvar kontoren i Skellefteå och Stockholm. Under 2020 låg omsättningen på 69 miljoner kronor. År 2018 köptes företaget upp av NOA, North Alliance, ett nordiskt byrånätverk. Roger förklarade varför de efter att ha avvisat uppköpsförslag under många år till slut gick med på ett uppköp: ”Ett av syftena var att vi skulle bli starkare i Norden och Europa, och där är vi i dag. Och så slipper vi sitta i kvällsmöten hela tiden, med tanke på tidsskillnaden mot USA”.

Rogers tips

…om att våga starta företag:

”Uppmuntra modet hos dig själv, att våga ta risken. Utvärdera och ha bra folk runt omkring dig. Skaffa bra medarbetare. Testa – och kör! Det värsta som kan hända är att du lär dig en massa. Att våga ta risker är grunden. Men antingen vågar man eller så inte. Det går inte att tvinga sig till att bli entreprenör”.

…om att ta hjälp av proffs:

”Vi tre som startade företaget – Robert, David och jag – växte upp ihop, vi vann med Västerbottens lag en ungdomsturnering i fotboll. Vi ville få in andra än grabbarna i styrelsen och lyfta vår professionalitet. En lokal advokat kom in som styrelseordförande och Carola Määttä, som varit vd för en stor reklambyrå, kom in i styrelsen. Jag är glad att vi tog det steget. Annars hade vi lätt kunnat fastna.”

…om att leda team

”Jag brinner faktiskt inte för digital design. Utan för att ge förutsättningar för team att prestera på bästa nivå. Andra får vara experter, jag vill skapa miljöer som gör att det blomstrar.”

– – –

Text: Janne Sundling

– – –
DENNA TEXT INGÅR I ”ENTREPRENÖRER UNDER 150 ÅR”, ETT SAMARBETSPROJEKT MED IVA ENTREPRENÖRSAKADEMIN.
– – –

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *