Så lyfte Budwieser sin historia

20 miljoner tittare såg deras reklamfilm under Super Bowl-finalen i USA 2017. För ölmärket Budweiser är historien en viktig del av marknadsföringen och därför ständigt aktuell.

Anheuser-Busch är företaget bakom ölmärket Budweiser. I den reklamfilm, som endast sändes under Super Bowl-söndagen i februari 2017, ses en dramatiserad version av hur en av bryggeriets grundare, Adolphus Busch, kommer till USA från Tyskland år 1857. Väl i USA möts han av uppmaningar att ”Åka hem dit han kommer ifrån” innan han så småningom kommer till St. Louis där han träffar sin blivande affärspartner, och även blivande svärfar, Eberhard Anheuser. Och med ett handslag över en öl är ett av världens mest framgångsrika bryggeripartnerskap grundat.

Bryggeritätt i St. Louis

1850 var en tredjedel av St. Louis 77 800 invånare tyskar. Med så många tyska invånare hade också ölkulturen följt med till det nya landet. 1854 fanns 24 bryggerier i staden. 1860 fanns 40 och sju år senare fanns det 53 bryggerier. Adolphus-Busch var alltså inte på något sätt först med att ta den tyska bryggerikonsten till St. Louis, men han var övertygad om att han kunde göra det bättre än någon annan.

Tyskfödde Adolphus Busch tog öltillverkningen ett steg längre när han kom till St. Louis.

Genom att börja arbeta för sin svärfar Eberhard Anheuser – han gifte sig med Lily Anheuser 1861 – kunde Busch göra verklighet av sina ambitiösa idéer. Han började till exempel pastörisera ölet för att förlänga hållbarheten på flasköl. Kylvagnar till tåg och ishus utefter järnvägen var andra innovativa idéer som gjorde att deras öl spreds långt utanför St. Louis. 1876 skapade han tillsammans med sin vän Carl Conrad märket Budweiser. Framgångarna lät inte vänta på sig och 1879 ändrades företagsnamnet till Anheuser-Busch Brewery Association. Efter svärfaderns död 1880 tog Busch över ledningen i företaget.

Duktig reklamman

1897 hade Anheuser-Busch hela 17 ölmärken ute på marknaden. En stor del av framgångarna kan tillskrivas Buschs känsla för marknadsföring och reklam, både för sina produkter och för sig själv. I stället för enkla visitkort att lämna ut till affärsbekanta skapade han fickknivar med företagets eller det specifika ölmärkets logga. Men det var inte bara en enkel reklamprodukt – tittade man i ett litet hål på kniven såg man ett porträtt av Adolphus Busch. Etiketter och affischer var genomarbetade och det var Carl Conrad som skapade Budweisers berömda etikett, som till viss del är skriven på tyska och i princip ser likadan ut idag.

Budweisers klassiska etikett formgavs av Carl Conrad, och är delvis skriven på tyska.

Adolphus Busch dog 1913 och tusentals människor kom till hans begravning för att visa sin respekt. Han sägs ha varit en mycket social person som hade lätt att handskas med människor. Kanske hade det att göra med att han var nummer 21 i en rad av 22 syskon. Han hade dessutom 13 barn.

Rättstvist ledde till ökat historieintresse

2008 gick Anheuser-Busch samman med belgisk-brasilianska InBev och bildade ABInBev (Anheuser-Busch InBev), med huvudkontor i Leuven i Belgien. Det innebär att det amerikanska bryggeriet numera är en del av världens största bryggerikoncern. Varumärket Budweiser är dock fortfarande så amerikanskt det kan bli, och ölet bryggs på 12 olika platser i USA.

Tracy Lauer är arkivarie och ”Cheif Storytelling Officer” på Anheuser-Busch. Hon berättar att Budweiser idag anses vara världens mest värdefulla ölmärke. Kanske är det då inte så konstigt att företaget slår vakt om sin historia. Då och då hamnar Budweiser i juridiska tvister och det var efter en särskilt svår rättstvist med ett tjeckiskt ölmärke som företaget valde att starta sitt arkiv. Det är inte öppet för allmänheten, men sedan två år tillbaka finns ett museum som berättar mer om företagets bakgrund i hemstaden St. Louis. Det här intresset för det egna företagets historia ledde också till att man 2016 tog fram en ny flaska för Budweiser, inspirerad av en flaska från 1933.

− Det hjälpte verkligen till att återetablera märket. Vi fick ett fantastiskt gensvar från konsumenterna. När flaskan gjordes om fick ölet ett uppsving. Likaså med Bud Light som senare gjordes om. Det en bra produkt som nu har en ”vintage twist”, säger Tracy Lauer.

Är den här typen av history marketing en hype?

− Det är väldigt populärt just nu, men jag tror att det kommer att fortsätta vara det. Folk tycker om att prata historia, säger Tracy Lauer.

Arkivarien Tracy Lauer. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Blev del av politisk debatt

Reklamfilmen på Super Bowl orsakade en viss kontrovers då den offentliggjordes bara några dagar efter president Trumps beslut om att stänga USA:s gränser för medborgare från vissa länder. Filmen blev då ett slagträ i den politiska debatten. Det var inget som förutsetts av företaget som startat arbetet med reklamfilmen fyra månader tidigare, men att lyfta företagets tidiga historia och dess tyskfödda grundare var en genomtänkt marknadsföringsstrategi. Budweiser är stolta över sin historia och vill visa det.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Tracy Lauer har titeln Cheif Storytellung Officer. ”Det handlar inte bara om att samla in historien – det handlar om berättelserna som finns”, förklarar hon sin titel vid en konferens för företagsarkiv som Centrum för Näringslivshistoria arrangerade i april 2017.

Ur Företagshistoria 2017:2

Text: Sara Johansson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *