Snickers Workwear – en svensk klädsuccé

Matti Viio var elektrikern som blev arg över att ingen kunde tillverka vettiga arbetskläder. Men istället för att knyta nävarna i de undermåliga overallfickorna löste han problemet.

På 1950-talet sysselsatte svensk teko­industri 115 000 personer. På 1970-talet kom den stora krisen som slog särskilt hårt mot konfektionsindustrin. Vad som har hänt sedan dess är en remarkabel renässans för svensk textilindustri. Borta är jättefabrikerna med hundratals kvinnor vid det löpande bandet som syr baskonfektion för hemmamarknaden. I stället har vi en starkt exportorienterad näring med 14 000 anställda i Sverige som bygger på avancerad teknologi och design, utpräglat nischtänkande och ständig produktutveckling.

Antalet anställda i tekoindustrin har reducerats till en åttondel sedan 1950- talet medan exporten har åttafaldigats. Den svenska tekoexporten uppgick 2006 till drygt 16 miljarder kronor.

En viktig del i svensk textilindustri är den tekniska textilen, till exempel bilbälten, krockkuddar, torkfilt och viror till pappersindustrin, lyft- och lastsäkringsutrustning, filter för luftoch vattenrening, kablar, brandslangar samt hygien- och sjukvårdstextilier. Vanliga kläder tillverkas knappast i Sverige längre. Däremot har vi flera framgångsrika formgivare som Filippa Knutsson, Johan Lindeberg och Gunilla Pontén.

Elektrikern som blev förbannad

En annan intressant klädskapare under senare decennier, som dock är mindre känd hos allmänheten, är Matti Viio – skaparen av företaget Snickers Workwear. Han föddes i Finland 1939 och kom till Sverige som krigsbarn 1941.

Mellan 1959 och 1972 arbetade Matti Viio som elektriker, först med att bygga högspänningsledningar och därefter med installation av kablar. Han noterade att det ägde rum en snabb teknisk utveckling av material, verktyg och arbetsmetoder under de här åren. Det var bara en sak som inte förändrades: arbetskläderna. De kläder som då fanns uppfyllde inte de krav som borde ställas på rörelsefrihet, styrka och anpassning till moderna verktyg och maskiner.

Vid flera tillfällen föreslog Matti förändringar. Men ingen lyssnade. Till sist tappade han tålamodet och blev ordentligt förbannad:

En dag gick jag hem från jobbet och ritade mina egna arbetskläder! Det var mitt sätt att protestera mot den etablerade tillverkningen av arbetskläder. Jag ville visa att vi arbetare har stolthet och kunskap och att vårt behov av respekt är detsamma som för alla andra grupper i samhället.

Miljon för lapp på byxan

Den utlösande faktorn kom 1972 när han läste en artikel i DN att två svenska tillverkare av yrkeskläder, Fristads och Slitman, hade fått 1,5 miljoner kronor i utvecklingsbidrag från Styrelsen för teknisk utveckling (STU) för att utveckla bättre kläder för byggnadsarbetare. Matti tyckte att resultatet av denna utveckling var närmast patetiskt – lite bredare hängslen och en lapp på knäna.

Mitt under tekokrisen tog Matti Viio ett djärvt steg då han beslöt att börja tillverka yrkeskläder. Han fick ta ett banklån för att finansiera tygköpen, ritade själv de första kläderna och lade ut tillverkningen på en liten fabrik. Teko­krisen gjorde att det fanns ledig kapacitet i många svenska fabriker, även om få då trodde på Mattis affärsidé.

Företaget grundas

År 1975 startade han företaget Snickers Original (nu Snickers Workwear) som har blivit ett internationellt fram­gångs­rikt företag då det gäller att ut­veckla, tillverka och marknadsföra yrkeskläder.

Matti Viio kom tidigt kontakt med en skicklig marknadsförare, Bengt Eriksson, som ansåg att Snickers skulle fokusera marknadsföringen på Mattis personliga engagemang. År 1975 annonserade företaget på en helsida i Expressen med en bild på Matti under rubriken ”Elektrikern som blev förbannad och gjorde sina egna yrkeskläder”.

Att Matti Viio är en handlingskraftig person förstår man när man ser denna bild: här hänger han på lina över Brooklyn Bridge i New York för att demonstrera hur slitstark Snickers säkerhetsväst är. Fotografiet blev utnämnd till Årets reklambild 1985. Fotograf: Peter B Kaplan.

Företaget växte under de följande åren med nästan 100 % per år och 1980 började man etablera försäljningsställen utanför Sverige. År 1982 blev Matti Viio utsedd till Årets marknadsförare. STU gjorde en sammanställning av Sveriges 100 viktigaste inno­vationer 1945–80. En av dem var Snickers arbetskläder.

Ledande i Europa

År 1995 öppnade Snickers ett stort lager i Holland. Snickers huvudkontor ligger i Sollentuna där också kläderna formges. Tillverkningen sker i Lettland och Vietnam. Snickers Workwear är i dag ett av Europas ledande varumärken inom arbetskläder och finns representerat i 15 länder.

År 2006 sålde Matti Viio Snickers Workwear till Hultafors AB. Också detta företag har en intressant bakgrund. Det har sina rötter i Svenska Mått- och Tumstocksfabriken, grundad av arkitekten Karl-Hilmer Johansson Kollén i Stockholm 1883. Han hade uppfunnit tumstocken – en vikbar komparationslinjal som gjorde det möjligt att snabbt översätta tum- och metermått, vilket behövdes när Sverige gick över till metersystemet 1879–88. Men det är en annan historia.

Författare: Anders Johnson är skriftställare och har skrivit ett stort antal böcker om närings­livs- och samhällsfrågor, ofta ur ett historiskt perspektiv.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata