Sven Salén

Sven Salén (1890-1969) köpte sitt första fartyg i Göteborg 1915 men kom sedan att vara verksam i Stockholm. Han grundade Salénrederiet som han ledde 1922-1962.

Under 1920-talet började Salénrederiet transportera bananer. Företaget kom att bli en av världens ledande sjötransportörer av kylda och frysta varor. Salén blev även ägare till Banan-Kompaniet.

Under 1960-talet blev Saléns stort även inom oljetransporter. Saléns ägde under en period Götaverken i Göteborg samt Ekensbergs varv och Finnboda Varf i Stockholm.

Frågan är om det under 1900-talet fanns någon mer mångsidigt begåvad svensk storföretagare än Sven Salén. Han var även en framgångsrik seglare som tog flera internationella priser och deltog i tre olympiska spel. 1927 fick han Svenska Dagbladets bragdmedalj. I Berlin-OS 1936 tog han en bronsmedalj och i Helsingfors-OS 1952, när han var 61 år, kom han på fjärde plats.

Salén uppfann genuan och den dubbla spinnakern och var initiativtagare till en ny båttyp, Folkbåten. Han var ordförande i Svenska Seglarförbundet samt i Skid- och friluftsfrämjandet. Han arbetade med att utveckla infrastrukturen kring olika fjällanläggningar och turiststationer och bekostade själv ett par skidliftar.

Sven Salén hade även ett stort musikaliskt engagemang. Han var personlig vän med och stöttepelare för Evert Taube och Jussi Björling. Tillsammans med bland andra Taube grundade han Samfundet Visans Vänner 1936. Salén var främste finansiär bakom tillkomsten av Svenskt visarkiv 1951. Sven Salén komponerade även melodier och skrev sångtexter. Jussi Björling har spelat in Sången till havet och Visa kring slånblom och månskära. Flera av Evert Taubes visor tillkom genom samvaron med Sven Salén, däribland Folkbåtsvisa och Havsörnsvalsen.

Salén blev betydelsefull för utvecklingen av den latinamerikanskt influerade musiken i Sverige. Genom hans uppmuntran och via hans bananbåtar reste viskompositörer som Olle Adolphson, Ulf Peder Olrog, Povel Ramel och Evert Taube till Latinamerika där de fick insupa rumba, calypso och samba direkt på plats. Povel Ramels Måste vägen till Curacao gynga så? handlar om en gungig färd med Saléns bananfartyg San Blas.

Salénrederierna gjorde konkurs 1984 på grund av att de gjorde stora förluster när det uppstod överkapacitet på bulk- och tankermarknaden under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet.

Sven Salén, ägare av Salénrederierna
Sven Salén

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata