Sven Salén (1890-1969) köpte sitt första fartyg i Göteborg 1915 men kom sedan att vara verksam i Stockholm. Han grundade Salénrederiet som han ledde 1922-1962.
Under 1920-talet började Salénrederiet transportera bananer. Företaget kom att bli en av världens ledande sjötransportörer av kylda och frysta varor. Salén blev även ägare till Banan-Kompaniet.
Under 1960-talet blev Saléns stort även inom oljetransporter. Saléns ägde under en period Götaverken i Göteborg samt Ekensbergs varv och Finnboda Varf i Stockholm.
Frågan är om det under 1900-talet fanns någon mer mångsidigt begåvad svensk storföretagare än Sven Salén. Han var även en framgångsrik seglare som tog flera internationella priser och deltog i tre olympiska spel. 1927 fick han Svenska Dagbladets bragdmedalj. I Berlin-OS 1936 tog han en bronsmedalj och i Helsingfors-OS 1952, när han var 61 år, kom han på fjärde plats.
Salén uppfann genuan och den dubbla spinnakern och var initiativtagare till en ny båttyp, Folkbåten. Han var ordförande i Svenska Seglarförbundet samt i Skid- och friluftsfrämjandet. Han arbetade med att utveckla infrastrukturen kring olika fjällanläggningar och turiststationer och bekostade själv ett par skidliftar.
Sven Salén hade även ett stort musikaliskt engagemang. Han var personlig vän med och stöttepelare för Evert Taube och Jussi Björling. Tillsammans med bland andra Taube grundade han Samfundet Visans Vänner 1936. Salén var främste finansiär bakom tillkomsten av Svenskt visarkiv 1951. Sven Salén komponerade även melodier och skrev sångtexter. Jussi Björling har spelat in Sången till havet och Visa kring slånblom och månskära. Flera av Evert Taubes visor tillkom genom samvaron med Sven Salén, däribland Folkbåtsvisa och Havsörnsvalsen.
Salén blev betydelsefull för utvecklingen av den latinamerikanskt influerade musiken i Sverige. Genom hans uppmuntran och via hans bananbåtar reste viskompositörer som Olle Adolphson, Ulf Peder Olrog, Povel Ramel och Evert Taube till Latinamerika där de fick insupa rumba, calypso och samba direkt på plats. Povel Ramels Måste vägen till Curacao gynga så? handlar om en gungig färd med Saléns bananfartyg San Blas.
Salénrederierna gjorde konkurs 1984 på grund av att de gjorde stora förluster när det uppstod överkapacitet på bulk- och tankermarknaden under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet.
Sven Salén
Dela med dig av dina tankar