MEA – från uniformer till mode

Militär Ekiperings aktiebolaget, ofta förkortat MEA, var vid grundandet 1883 exakt det som namnet antyder; ett företag från vilken militärer kunde beställa sina uniformer och andra persedlar via postorder. MEA kom dock att bli ett riktigt varuhus i Stockholm med elegant mode i fokus.

Personen bakom MEA var militären, politikern, riksdagsmannen och vd:n i Lifförsäkrings AB Thule, Sven Palme som med bolaget ville förse militärer med billiga uniformer och persedlar. En affärsidé som visade sig vara så pass framgångsrik att man köpte fastigheten Styrpinnen 19 vid Norrmalmstorg i Stockholm för att där inhysa ett varuhus.

Till att börja med hade man ett stort utbud – liknande postorderföretagets – där man hade det mesta som en elegant officer kunde behöva ute på regementsorterna, som cigarrer, fritidskläder, fickur och små presenter till damer. Efter andra världskriget valde man dock att sikta in sig på eleganta herr-och damkläder, utan att för den skulle lägga ner sin ursprungliga verksamhet med uniformer och uniformsmössor. Under många år var MEA den självklara platsen för inköp av studentmössor.

Ur MEA:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

MEA varuhuset blev kända för sin eleganta stil och sin vackra trappa som slingrade sig upp genom våningarna. Därtill vann man, under skyltfönstrens storhetstid på 1930-och 40-talen, en stor del av de dekoratör- och skyltningstävlingar som anordnades regelbundet i huvudstaden.

Den moderiktiga

Hur, när, var – en orientering i modern kvinnlig klädkultur heter en liten skrift som gavs ut av MEA, Militär Ekiperings Aktiebolaget, år 1932. Broschyren, som utarbetades av modeexperter på uppdrag av varuhuset, skulle lära då-tidens kvinnor hur man klär sig väl i alla situationer: hemma, på arbetet, på shoppingrundan, på fest och vid utövandet av olika sporter.

Ur MEA:s historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Samtidigt skulle den marknadsföra MEA:s kläder och accessoarer. Ett av de många matnyttiga stiltips som finns i broschyren är att en kvinnas hemklädsel bör matcha hemmets inredning – ett tips som förmodligen inte skulle falla en nutida fashionista på läppen.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata