Varmkorven – en social produkt

Korvkiosken har åter börjat betraktas som en social knutpunkt. Solna Korv, med anor från Stockholmsutställningen 1897 och med hemligt korvrecept har många, ofta invandrardrivna, korvkiosker på sin kundlista. Tillsammans med jättar som Skansen och Grönan.

Korvkiosken har åter börjat betraktas som en social knutpunkt. Solna Korv, med anor från Stockholmsutställningen 1897 och med hemligt korvrecept har många, ofta invandrardrivna, korvkiosker på sin kundlista. Tillsammans med jättar som Skansen och Grönan.

Solna Korv grundades 1945 då en liten fabriksbod – korv- och charkbutiken Knut Eriksson – köptes av Nils Andersson och två kompanjoner, varefter butiken döptes om. Utöver ägarna sysselsatte rörelsen vid denna tid tre–fyra personer, med både tillverkning och försäljning i samma lokal. Den enda produkten i sortimentet var varmkorven, som alltsedan konst- och industriutställningen på Djurgården 1897 behållit sin popularitet.

Vid starten och de tioföljande åren var det kokt korv med bröd som dominerade tillverkning och försäljning – i princip var rätten synonym med svensk snabbmat. Det enda tillbehöret var senap. 1955 fick grillkorven sitt genombrott och Solna Korv var inte sena med att introducera denna nyhet tillsammans med ketchup, gurka och en rad läskedrycker. En bit in på 1960-talet breddade man sortimentet ytterligare med tjockkorv (bamse) och bratwurst.

Hamburgare tidigt

Under 1970-talets första hälft gjorde Mc Donald’s, och därmed också hamburgaren, sitt inträde i svensk snabbmatskultur och Solna Korv anammade denna produkt så tidigt som 1974. En följd av den amerikanska nationalrättens intåg i Sverige blev att korvkioskerna tog ett kliv närmare den traditionella restaurangen. Det lokala gatuköket skulle nu erbjuda åtminstone ett par sittplatser, gärna inomhus.

Hemligt recept

Till 1987 skötte Solna Korv själva produktionen av sin signaturvara, den speciella korven, men numera sköts tillverkningen av Munka Chark i Skåne. Där görs korvarna helt enligt ägaren Björn Lundbergs egna specifikationer. Receptet är lika hemligt som det är anrikt. Faktum är att inte ens tillverkarna vet de exakta ingredienserna och proportionerna – de får färdigblandade kryddpåsar vars innehåll bara Björn och ytterst få andra inom Solna Korv känner till.

För att vara ett företag med cirka 25 anställda har den lokala snabbmatsgrossisten en påtagligt visuell profil på gator och torg i Stockholm. Logotypen kan skymtas lite här och var i förbifarten, både på firmans lastbilar runtom i staden och på de egendesignade ljustavlor som finns att skåda på vart och vartannat gatukök.

Snabba beslut

Solna Korv är en rörelse som med framgång drivits som familjeföretag i över 60 år – man är inne på tredje generationen – utan att ha blivit vare sig uppköpt eller utkonkurrerad av multinationella koncerner. Företagets storlek har sina fördelar och då inte minst genom att beslutsvägarna är snabbare än hos de större konkurrenterna. 1993, exempelvis, började bolaget som första svenska tillverkare att lansera kryddstarka korvar i sitt sortiment, mer än två år innan någon annan hann göra samma sak.

Sedan 2005 är kontors- och lagerverksamheten förlagd till Ekbacksvägen i Bromma, skiljd från Solna av ett vattendrag. Företaget är idag en av mycket få livsmedelsgrossister som enbart satsar på snabbmat. Nästan alla andra i branschen har tvingats bli grossister även för traditionella restauranger. Det som möjliggör att Solna Korv kan stå starka med sin nisch är att bolaget verkar i Stockholmsregionen och har skaffat sig ett stabilt kundunderlag inom en förhållandevis liten radie.

Social knutpunkt

Tacksamt är också att det börjat blåsa varmare vindar från myndighetshåll, inte minst från Stadsdelsförvaltningen som nu för tiden ser korvkiosker och gatukök som sociala knutpunkter i orten och därmed som välkomna tillskott till stadsbilden. Denna typ av rörelser ville stadsarkitekter förr gärna få bort.

Till korvkiosker och gatukök erbjuder Solna Korv förutom livsmedel även ett helhetskoncept med färdiga dekaler, skyltar och service, deras s.k. Blue Line Club.

Många invandrarföretagare

De senaste åren har Solna Korv börjat marknadsföra sina egna köttprodukter i ett antal livsmedelsbutiker, men i övrigt består den stabila kundkretsen till största delen av gatukök, som uppgår lokalt till 100–150 stycken. Det stora flertalet företagare är invandrare med små lokala rörelser. Totalt levererar Solna Korv till 300 kunder landet runt och bland de mer namnkunniga på listan över kunder finner vi Gröna Lund, Skansen och Centralstationen i Stockholm.

Ur Företagshistoria 2008:1

Text: Gustav Svensson är fil. kand. i filmvetenskap, verksam som arkivarie vid Centrum för Näringslivshistoria. Utöver hans arbete med föreningens filmarkiv har han bl.a. bedrivit dokumentationsprojekt.

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *