Vem var först med att tillverka och sälja solskyddsmedel?

Att peka ut den absolut första personen som kom på och började sälja solskyddsmedel kan vara svårt. Men givetvis har solskydden en historia. Låt oss börja lite längre tillbaka i tiden, då det ännu ansågs mindre fint att vara solbränd. Vit hud var nämligen länge ansedd som en markör för rikedom.

En rik människa kunde förr vistas inomhus eller under parasoll och på så sätt undkomma solens brännande strålar, till skillnad från den som arbetade utomhus. På 1920-talet började det emellertid att bli modernt att bli solbränd. Modeskaparen Coco Chanel sägs ha varit en av de drivande krafterna bakom detta nya mode. Redan då, under 1920-talet, började också de första solskydden att komma. Det är dock oklart om dessa egentligen innehöll något reellt solskydd.

Under 1930-talet började man så experimentera med tillförsel i krämerna av zinkoxidpartiklar, som effektivt stängde ute solljuset. Successivt utvecklades emellertid solskyddsmedlen, en utveckling som faktiskt gick hand i hand med att alltmer avklätt badmode. Det första solskyddsmedlet som innehöll någon mer skyddande faktor brukar tillskrivas kemisten Franz Greiter vars ”Gletscher creme” från 1940-talet utgjorde grunden för det sedermera mer kända märket Piz Buin.

I dag svämmar marknaden över av olika märken och krämer med mer eller mindre undergörande skydd. Intressant är att sett ur ett historiskt perspektiv kunde på 1920-talet en och samma kräm först användas i reklam för bibehållen vithet och fräschör, för att blott några månader senare i andra reklamsammanhang sägas ge damerna en vacker brun sommarhud! Förhoppningsvis har vi kommit lite längre i dag och kan lita mer på de produkter vi köper.

Ur Företagshistoria 2014:1

Författare: Anna Ohlsson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata