Att peka ut den absolut första personen som kom på och började sälja solskyddsmedel kan vara svårt. Men givetvis har solskydden en historia. Låt oss börja lite längre tillbaka i tiden, då det ännu ansågs mindre fint att vara solbränd. Vit hud var nämligen länge ansedd som en markör för rikedom.
En rik människa kunde förr vistas inomhus eller under parasoll och på så sätt undkomma solens brännande strålar, till skillnad från den som arbetade utomhus. På 1920-talet började det emellertid att bli modernt att bli solbränd. Modeskaparen Coco Chanel sägs ha varit en av de drivande krafterna bakom detta nya mode. Redan då, under 1920-talet, började också de första solskydden att komma. Det är dock oklart om dessa egentligen innehöll något reellt solskydd.
Under 1930-talet började man så experimentera med tillförsel i krämerna av zinkoxidpartiklar, som effektivt stängde ute solljuset. Successivt utvecklades emellertid solskyddsmedlen, en utveckling som faktiskt gick hand i hand med att alltmer avklätt badmode. Det första solskyddsmedlet som innehöll någon mer skyddande faktor brukar tillskrivas kemisten Franz Greiter vars ”Gletscher creme” från 1940-talet utgjorde grunden för det sedermera mer kända märket Piz Buin.
I dag svämmar marknaden över av olika märken och krämer med mer eller mindre undergörande skydd. Intressant är att sett ur ett historiskt perspektiv kunde på 1920-talet en och samma kräm först användas i reklam för bibehållen vithet och fräschör, för att blott några månader senare i andra reklamsammanhang sägas ge damerna en vacker brun sommarhud! Förhoppningsvis har vi kommit lite längre i dag och kan lita mer på de produkter vi köper.
Ur Företagshistoria 2014:1
Författare: Anna Ohlsson
Dela med dig av dina tankar