När Via introducerades 1957 löstes många tvättproblem. Äntligen ett tvättmedel som var anpassat för maskintvätt. Ett låglöddrande syntetiskt tvättmedel som utvecklingsmässigt låg fem till tio år före övriga Europa.
Problemet med de gamla tvättmedlen var att de löddrade för mycket vilket ofta resulterade i att tvättmaskinen löddrade över, kokade torrt och att tvätten blev illa sköljd. De här problemen försvann eftersom Via hade inbyggd löddersignal. När det var en lödderrand på tre till fyra centimeter i tvättlösningen, då hade man doserat rätt! Via blev svaret på tvättmaskinfabrikanternas böner om ett tvättmedel för maskintvätt.
Introduktionen av Via i dagligvaruhandeln var omfattande. Ett stort skyltmaterial togs fram till lanseringen. Förpackningsställ, jättepaket, takskyltar och banderoller, alla med budskapet: ”Specialtvättmedel för maskintvätt.”
Själva Via-paketet var rött med Via-namnet i vita bokstäver som delvis gick ned i en våg och blev ”bubbliga”. Texten var tvådimensionell med blålila skuggning. I mindre gula bokstäver, stod det sedan ”Låglöddrande specialtvättmedel för maskintvätt”. Denna design av Via-paketet hängde med fram till i mitten av 1960-talet då man gjorde Via-namnet något mindre, vågrörelsen större. Via-bokstäverna blev gula och vågen grön.
Nya Via och TAED
”Nya” Via introducerades 1970 i en nydesignad förpackning. Nu blev Viapaketet vitt med Via-namnet i röda bokstäver. Vågen blev blå och gick igenom tvättmaskinen som fanns på paketet. Naturligtvis visade vågen löddersignal på den del som syntes genom tvättmaskinens luckglas. I början av 1980-talet försvann tvättmaskinen från förpackningen för att ersättas av ett temperaturvred som visade för vilka temperaturer Via var lämpligt. Därefter har inte så många förändringar gjorts utan dagens förpackning ser ungefär ut på detta sätt.
År 1982 lanserades TAED-systemet i Via. Det bestod av blekmedlet TAED – Tetra Acetyl Etylen Diamin, som var en patenterad Unilever-uppfinning. Nu fick man blekeffekt även vid 60 och 40 grader.
Miljödebatt förändrade innehållet
Under 1980-talet fortsatte miljödebatten i Sverige. Ett av resultaten var att fosfaterna i tvättmedlen byttes ut mot zeoliter/polykarboxylater i större utsträckning och koncentrerade tvättmedel började introduceras. 1990 lanserades Via Micro.
Ungefär samtidigt som introduktionen av Via Micro kom miljömärkningen, Bra miljöval och Svanen. Följden blev att övergången till koncentrerade tvättpulver gick mycket snabbt i Sverige.
I och med övergången till koncentrerade pulver ändrades tillverkningsmetoden, vilket fick till följd att Unilevers tvättmedelsfabrik i Nyköping lades ned 1992. Samma år lanserades Via Color som var det första kulörtvättmedlet på marknaden med miljömärket Svanen.
Parfymfritt och tabletter
1995 lanserades Via Sensitive koncentrerat pulver och 1997 Via TAED Sensitive standardpulver. Dessa produkter svarade mot marknadens önskemål om parfymfria tvättmedelsalternativ. Året efter 1998 lanserades Via Tablets. Tabletter har fördelar ur miljösynpunkt genom att överdosering kan undvikas. De är också bekväma att använda, vilket uppskattades av konsumenterna.
År 2007 firade Via jubileum: i nu över 50 år har man varit svaret på tvättmaskinsfabrikanternas böner om ett specialanpassat tvättmedel för maskintvätt!
Ur Företagshistoria 2007:3
Text: David Leidenborg är master i designhistoria och var tidigare verksam som projektledare vid Centrum för Näringslivshistoria där han bland annat ansvarar för Unilevers arkiv.
Dela med dig av dina tankar