Volvo

Volvo grundades 1926 av försäljningschefen på SKF, Assar Gabrielsson, och en tidigare SKF-medarbetare, ingenjören Gustaf Larson.

SKF ställde lokaler på Hisingen i Göteborg till förfogande och gick in som ägare i det nya bilföretaget. Gabrielsson blev vd och Larson teknisk chef och vice vd i ett sedan 1915 vilande bolag inom SKF-koncernen med namnet Volvo (”jag rullar” på latin). År 1927 lämnade den första serietillverkade Volvobilen fabriken och året efter kom den första lastbilen.

Volvo ÖV4 Jakob, i produktion 1927-1929  Volvo P130 Amazon 2-D, 1961-1970
Bild 1. Volvo ÖV4 Jakob, i produktion 1927-1929
Bild 2. Volvo P130 Amazon 2-D, 1961-1970

Innovativ organisation

Volvos framgångar byggde mycket på den innovativa organisationen. På Hisingen anlades en sammansättningsfabrik och komponenterna tillverkades efter noggranna specifikationer av andra företag – motorer i Skövde, växellådor i Köping, karosser i Olofström etcetera. Därigenom behövde Volvo inte binda så mycket kapital samtidigt som man utnyttjade befintlig kompetens runt om i landet. Av samma skäl byggde Gabrielsson upp en effektiv försäljningsorganisation genom fristående, lokalt förankrade bildhandlare. En framgångsrik bilhandlare var Sven O Persson i Östersund.

Volvo PV4, 1927-1929  Volvo Sport P1900, 1956-1957
Bild 3. Volvo PV4, 1927-1929
Bild 4. Volvo Sport P1900, 1956-1957

Volvo når status i USA

År 1944 lanserades PV 444 som blev en stor framgång när en massbilism började utvecklas efter kriget. Gunnar Engellau var vd/ordförande i Volvo 1956–78. Han hade en idé, som dömdes ut av de flesta sakkunniga på området, nämligen att exportera bilar till bilismens hemland USA. Men Engellau stod på sig och Volvo kom att bli en statusbil i USA. Både för Volvos personbilar och lastbilar har USA länge varit den största marknaden.

Personbilstillverkningen (Volvo Personvagnar) såldes 1999 till Ford som i sin tur sålde Volvo PV till kinesiska Geely 2010. Den övriga delen av Volvokoncernen (AB Volvo) tillverkar i dag bland annat lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner. Flygmotorverksamheten såldes 2012 till brittiska GKN.

Volvo P1200/P120 Amazon, 1956-1957  
Bild 5. Volvo P1200/P120 Amazon, 1956-1957
Bild 6.  Assar Gabrielsson & Gustaf Larson

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata