Ungdomarna ger oss perspektiv: Det här är nutidens snillen!

Under ett skolbesök med nordiska ekonomistudenter diskuterades vilka nutida innovatörer som kommer att hamna i historieböckerna. Som vanligt blev jag påmind om att det är ungdomarna som ger oss de viktigaste perspektiven.

I veckan var ekonomielever från våra nordiska grannländer och besökte vårt arkiv i Bromma. Det var studenter och lärare från Sverige, Island, Danmark och Finland, i ett nordiskt utbyte under namnet Nordplus. Fokus var svensk snilleindustri, vilket man brukar kalla den teknikutveckling som skedde under några decennier före första världskriget. Det var en period då Sverige fick en plats i solen. Kombinationen av tillgången på tekniskt kunniga ingenjörer, tillsammans med en relativt sen svensk industrialisering, öppnade blicken för nya behov.

Typiskt för dessa snillen var att de var unga, begåvade, och att de alla stötte på problem i sin praktik som fordrade en teknisk lösning. Till raden av de innovatörer som gömmer sig i vårt arkiv så diskuterade vi fram Gustav de Laval med separatorn, Lars Magnus och Hilda Ericsson med telefonin, Baltzar von Platen med sitt kylskåp, Gustav Dalén med ljusfyrar, och många fler. Flera av våra viktigaste storföretag har ju sin grund i dessa snillrika uppfinningar – AGA, Alfa Laval, Ericsson och Electrolux. För att inte tala om Alfred Nobel och dynamiten – epokavgörande för utbyggnaden av infrastrukturen – och vars förmögenhet som känt testamenterades till förmån för skapandet av Nobelpriset.

Men mest lärorikt (för mig) under skolbesöket var ändå att höra våra nordiska ungdomar reflektera över vilka dagens snillen kunde vara. Vilka samtida företag och framgångssagor kommer att få en motsvarande plats i historieböckerna? De finska studenterna föreslog finska Spinnova, vars teknologi transformerar och återvinner cellulosafibrer för tillverkning i textilindustrin. Danskarna kontrade med Wegovy, det nya insulinaktiverande fetmaläkemedlet som nu säljer fantastiskt bra i USA. Svenska studenter valde Klarna, visserligen med några år på nacken nu, men som på senaste tid på allvar ser ut att ge de gamla storbankerna en utmaning med sina nya lån- och betalningslösningar. Själv tog jag upp Spotify, men då granskade gymnasisterna mig med tveksamhet. Är inte det inte sedan gammalt?

Såklart hade de rätt. De kunde omöjligt minnas en tillvaro utan streamingtjänsten, främst av den enkla anledningen att de föddes ungefär samtidigt som Spotify lanserades. Så, all ära åt oss som jobbar med näringslivhistoria, men som så ofta påminns man om att det bara är i mötet med den nya generationen, framtidens potentiella innovatörer, som man verkligen får perspektiv på historien!

Charlotta Skorup

Läs mer snilleindustrin: Våra hyllade snillen
Ljusa idéer – om svenska snillen och deras innovationer
Tekniska innovatörer

Dela med dig av dina tankar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata