Välkomna på studiebesök!

Många skolklasser har besökt oss genom åren för att se hur ett av världens största företagsarkiv fungerar och för att lära sig om svensk företagshistoria från 1700-talet och fram till nutid. Vi ger även föreläsningar, lektioner i källkritik och håller i workshops.

Våra skolvisningar

Välkomna att besöka vårt historiska arkiv på Centrum för Näringslivshistoria. Färdiga teman kan ofta vinklas och skräddarsys efter önskemål och behov, men vanligast är att välja bland våra förberedda koncept. Våra teman uppstår alltid utifrån lärarnas önskemål och uppdateras ständigt. Ett skolbesök hos oss inkluderar en föreläsning, en mini-workshop eller diskussion, och givetvis ett besök i arkivet, och tar vanligtvis 1,5 h per grupp. Nedan finns de teman vi erbjuder just nu. Kom gärna med idéer och förslag! Våra standarsvisningar riktar sig till gymnasiets alla tre stadier och till högskole- och universitetsstudenter, eller som inspiration och fortbildning för lärargrupper. Se gärna hur vi arbetar i filmklippet nedan.

Andra önskade teman för skolvisningar: 

  • Miljömässig hållbarhet Fokus på miljötänkande hos företagen historiskt och fram till idag. Temat är ett samarbete med UF Stockholms län (Ung Företagsamhet) och passar för gymnasieklasser i hela landet som startar UF-företag.
  • Social hållbarhet – CSR (Corporal Social Responsibility) Hur företagen arbetat med social hållbarhet i alla dess former sedan slutet av 1800-talet och fram till idag.
  • Den svenska snilleindustrin Mot bakgrund av den industriella revolutionen så öppnade näringsfriheten nya möjligheter på 1800-talet i Sverige för både kvinnor och män att starta näringsverksamhet. Innovatörer och entreprenörer banade väg för samhällsutvecklingen fram till idag, och satte Sverige på kartan internationellt sett.
  • History marketing och marknadsföring Hur företagen använder sin historia för att stärka sitt varumärke och sin organisation.
  • Praktisk history marketing Skolklasser får möjlighet att nytolka företagens äldre bilder och reklam i äkta history marketing-anda. Visningen ingår i ett temaarbete som läraren arbetar vidare med tillsammans med sina elever även efter besöket, och ofta vill storföretagen ta del av elevernas alster när uppgiften är avslutad. Studiebesöket utgår ifrån en inspirationsföreläsning, samt att eleverna får välja en bild i arkivet att tolka. (Temat passar för kurser såsom Foto, Bild, Digitalt skapande eller Konstarterna och samhället.)
  • Handelns historia Från torghandel till E-handel i Sverige, där vi bland annat zoomar in på NK-skolan.

Kommande teman – på gång inför VT 2025: 

  • Starta från noll! Företagarnas historia med fokus på att ”alla har varit små”, med andra ord storföretagens väg till framgång. Vi lyfter fram svenska företagare och innovatörer i som vandrat vägen från ”start-ups” till att bli globala storföretag. Temat är ett samarbete med UF Stockholms län (Ung Företagsamhet) och passar för gymnasieklasser som startar UF-företag.
  • Företagsamma Uppsala Uppsalas historia av företagsamhet lyfts fram, en ibland förbisedd del av Uppsalas historia. Vi berättar om allt ifrån de gamla bruken på orten, till mytomspunna Dragon Gate. Vi tittar också på hur företagen arbetat med företagande, försäljning och service på orten.

En visning i arkivet

Vi avrundar alla våra studiebesök med en visning i arkivet. Där visar vi olika källor ur våra företagsarkiv.

Kostnad: Våra studiebesök och tjänster är gratis.

Föreläsningar

Vi kan också besöka er och hålla i en föreläsning om näringslivshistoria med vald inriktning. Detta brukar vara efterfrågat på lärarträffar, alternativt på gymnasieskolor där läraren deltar. Arkivpedagogiskt så har vi fått veta att vi ligger i framkant, och därför anlitas vi också att föreläsa för arkivstudenter på universitetsnivå. Våra föreläsningar handlar då om hur vi arbetar med arkiv, men ger också praktiska och handfasta tips på hur man kan tänka kring målgrupper och retorik. Det övergripande syftet är alltid att inspirera!

Boka skolbesök eller föreläsning: charlotta.skorup@naringslivshistoria.se 

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata