1889 startade Hans Svensson Hermod en privat språkskola i Malmö och nio år senare la han till en ny undervisningsform: korrespondenskursen. Idag är distansundervisning på nätet vanligt, men Hans Svensson Hermod var först i Sverige med att erbjuda distansundervisning i riktigt stor skala – på papper.
Lyssna på samtal mellan författaren Sara Sjöström och redaktören Sara Johansson om Mathilda Hamilton –…
I familjeägda företag måste varje ny generation bedöma vad som ska utvecklas eller avvecklas. Även det är entreprenörskap – och sådana beslut stod Adam och Daniel Brånby inför när de 2010 köpte företaget Woolpower av sin pappa.
De flesta kommunikationsbyråer kämpar i år innan de når framgång, om de någonsin gör det. Men för Roger Stighäll och hans partners på North Kingdom från Skellefteå gick allt fort. Ett år efter starten vann de två guldlejon i reklambranschens prestigefyllda tävling i Cannes 2004. Och erbjudanden kom från hela världen.
Hennes innovation gjorde det möjligt att spara och använda mjölk som annars skulle bli dålig….
Tre kurskamrater från Konstfacks textillinje gick 1966 ihop och startade klädbolaget Mah-Jong. De gjorde färgstarka plagg som lockade unga medvetna klädkonsumenter, och med en tydlig hållbarhetsfilosofi och politisk agenda. Efter tio framgångsrika år lades bolaget ned – men kläderna och arbetssättet lever vidare.
Denna webbplats använder cookies
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Cookies för statistik
Cookies för annonsmätning
Cookies för personlig annonsmätning
Cookies för anpassade annonser